Svar: Laver i bukserne - 3 år
9. november 2011
Alder:
3 år
Kære Noahs forældre
Netop det at give slip på sin afføring er svært for nogle børn. De ser afføringen som en del af dem selv og har derfor en barriere mod at aflevere afføring på toilettet, hvor de føler at en del af dem selv bliver skyllet væk ...
Nogle gange er en potte derfor en idé, - så forsvinder afføringen ikke bare.
I skal være opmærksomme på, hvordan toiletforholdende er i børnehaven. I mange børnehaver sidder børnene jo side om side på toilettet - der er flere toiletter og derfor ikke noget privatliv. Børn render ud og ind af døren. Nogle børn vægrer sig derfor mod at gå på toilettet, de bryder sig ikke om at sidde sammen med andre og derfor vælger de at holde sig. Hvis jeres børnehave har 'fællestoilet' så har de måske også et enkelt toilet, som er lidt mere privat, som Noah kunne bruge når han skal lave stort ...
Men ellers er det naturligvis en god idé at I arbejder på at lære ham det hjemme først og jeg synes I skal prøve at tale med ham om at have afføring på toilet. Prøv om I kan få am til at sætte lidt ord på, så I ved hvad det handler om. Måske har han også hjemme brug for at være alene på toilettet, her kunne det måske hjælpe at hænge et lille skilt på døren, som viser at han ikke skal forstyrres, når han sidder på toilettet. Måske handler det om at han ikke kan lide at slippe det og derfor har brug for en potte.
Der er naturligvis også børn der har det modsat, som gerne vil have at man er der imens og som har brug for at man bruger lidt tid sammen med dem, betrygger og giver den ro der skal til. Her kan man indføre et ritual med at læse en historie, imens han sidder på toilettet.
Det kan være en god idé at låne nogle bøger på biblioteket om renlighed og afføring, for ved at læse om det bliver det hele lidt mere naturligt. Der findes flere børnebøger om renlighed, men der findes f.eks. også bogen "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved". Den handler ikke om renlighed, men om afføring og om at det ser forskelligt ud alt efter hvilket dyr der har lavet det. Der findes også "Gæt en lort" af Sebastian Klein og I kan også købe bøger der handler om maden og hvad der sker med maden, når vi spiser den og hvordan kroppen fungerer. I kan prøve om I ved at kikke og læse i forskellige billedebøger, kan få ham pejlet ind på hvad det her handler om og samtidig gøre det så naturligt og uproblematisk som muligt.
I kan overveje om det vil være en god idé at give ham lidt svesker, sveskemos, sveskesaft for at blødgøre afføringen lidt, så han ikke skal presse for meget for at få det ud. Hvis han har let ved at komme af med det, så er det måske også lettere at give slip på det, når han sidder på toilettet eller potten.
Det er en god idé, hvis han kan sidde ned, når han tisser og når han sidder på toilettet så kan I også opfordre ham til at se om han kan presse lidt - "kan du slå en lille prut" eller lignende. Hvis det så lykkes at der kommer noget en dag, så er det jo rigtig godt. Det vil så netop lære ham at det ikke er farligt, at det ikke er slemt.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske