Svar: Laver i bukserne - 3 år

9. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Noahs forældre

Netop det at give slip på sin afføring er svært for nogle børn. De ser afføringen som en del af dem selv og har derfor en barriere mod at aflevere afføring på toilettet, hvor de føler at en del af dem selv bliver skyllet væk ...

Nogle gange er en potte derfor en idé, - så forsvinder afføringen ikke bare.

I skal være opmærksomme på, hvordan toiletforholdende er i børnehaven. I mange børnehaver sidder børnene jo side om side på toilettet - der er flere toiletter og derfor ikke noget privatliv. Børn render ud og ind af døren. Nogle børn vægrer sig derfor mod at gå på toilettet, de bryder sig ikke om at sidde sammen med andre og derfor vælger de at holde sig. Hvis jeres børnehave har 'fællestoilet' så har de måske også et enkelt toilet, som er lidt mere privat, som Noah kunne bruge når han skal lave stort ...

Men ellers er det naturligvis en god idé at I arbejder på at lære ham det hjemme først og jeg synes I skal prøve at tale med ham om at have afføring på toilet. Prøv om I kan få am til at sætte lidt ord på, så I ved hvad det handler om. Måske har han også hjemme brug for at være alene på toilettet, her kunne det måske hjælpe at hænge et lille skilt på døren, som viser at han ikke skal forstyrres, når han sidder på toilettet. Måske handler det om at han ikke kan lide at slippe det og derfor har brug for en potte.

Der er naturligvis også børn der har det modsat, som gerne vil have at man er der imens og som har brug for at man bruger lidt tid sammen med dem, betrygger og giver den ro der skal til. ...

Annonce

... Her kan man indføre et ritual med at læse en historie, imens han sidder på toilettet.

Det kan være en god idé at låne nogle bøger på biblioteket om renlighed og afføring, for ved at læse om det bliver det hele lidt mere naturligt. Der findes flere børnebøger om renlighed, men der findes f.eks. også bogen "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved". Den handler ikke om renlighed, men om afføring og om at det ser forskelligt ud alt efter hvilket dyr der har lavet det. Der findes også "Gæt en lort" af Sebastian Klein og I kan også købe bøger der handler om maden og hvad der sker med maden, når vi spiser den og hvordan kroppen fungerer. I kan prøve om I ved at kikke og læse i forskellige billedebøger, kan få ham pejlet ind på hvad det her handler om og samtidig gøre det så naturligt og uproblematisk som muligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan overveje om det vil være en god idé at give ham lidt svesker, sveskemos, sveskesaft for at blødgøre afføringen lidt, så han ikke skal presse for meget for at få det ud. Hvis han har let ved at komme af med det, så er det måske også lettere at give slip på det, når han sidder på toilettet eller potten.

Det er en god idé, hvis han kan sidde ned, når han tisser og når han sidder på toilettet så kan I også opfordre ham til at se om han kan presse lidt - "kan du slå en lille prut" eller lignende. Hvis det så lykkes at der kommer noget en dag, så er det jo rigtig godt. Det vil så netop lære ham at det ikke er farligt, at det ikke er slemt.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer