Svar: Hjælp min søn vil ikke
9. november 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Jane
Det er ikke fordi William ikke vil - det er fordi, det at slippe afføringen er svært for ham og mange børn har rigtig svært ved dette. De ser afføringen som en del af dem selv og det betyder, at de ikke bryder sig om at lade afføringen komme i toilettet, for hvor forsvinder den hen, hvad sker der ...
Samtidig er fornemmelsen af at presse og mærke afføringen komme ud, også noget nogle børn har svært ved og det er rigtig vigtigt at William gøres tryg ved denne situation.
I første omgang er det rigtig vigtigt at hans mave fungerer. Det er vigtigt at han ikke har tendens til forstoppelse og det er vigtigt at afføringen er så blød, at han let kan komme af med den. Det må ikke gøre ondt at presse, det må ikke virke ubehageligt. Samtidig må afføringen ikke blive så lind, at han ikke kan holde på det.
Du fortæller at han nogle gange kan have små afføringer op til 10 gange på en dag. Det er her vigtigt at være opmærksom på at han ikke har forstoppelse. Tegn på forstoppelse behøver ikke kun være at afføringen slet ikke kommer, børn kan godt have forstoppelse, hvor der faktisk sidder en hård klump af afføring i tarmen og hvor der så kommer lidt løs, vandig afføring ud ved siden af - som netop giver de meget hyppige vandige, ofte lidt diarre lignende afføringer. I kan tale med lægen om dette og det kan være nødvendigt her at give ham et klyx, et mikrolax, det vil sige afføringsmiddel som han får direkte op i endetarmen, så proppen løsnes, så det kommer ud og så der bliver passage :)
Ellers skal maven holdes igang naturligt med god og varieret kost, masser af væske og det er vigtigt at han rører sig, bruger sig selv rigtig meget motorisk.
Faste toilettider er også en god idé og det her vigtigt at I når han er på toilet og tisser, beder ham om at prutte, prøve at lave lyd med numsen. Når han forsøger at lave lyd med numsen, så presser han og hvis afføringen er lind, så kommer der måske lidt ud. Det kan I så efterfølgende vise ham og netop rose ham, for at der kommer lidt, så han får fornemmelsen af at det er okay, det er ikke farligt og det gik faktisk fint uden at gøre ondt.
I kan også prøve at tale med ham om at han kan have afføring på potte og ikke på toilettet, hvis han har det godt med det...
Og så er det en god idé at læse bøger for ham om at gå på toilettet og om at lave afføring. Der findes forskellige bøger om emnet. Det er vigtigt at læse om andre og om emnet, for at gøre det hele så naturligt som muligt.
Og så er det super vigtigt at I ikke stiller krav og lader ham føle at han ikke er god nok og at det han gør er forkert. Ingen kan lide at føle sig forkert og han vil naturligt gerne gøre alt så godt - men hvis han ikke kan, hvad så ... Det er meget vigtigt at I viser ham forståelse, støtter og bakker op om at I fælles vil hjælpe hinanden med at nå det mål, som handler om at han på sigt skal lære at gå på toilettet, både når han skal tisse og når han skal have afføring :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske