Svar: Hjælp min søn vil ikke

9. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Jane

Det er ikke fordi William ikke vil - det er fordi, det at slippe afføringen er svært for ham og mange børn har rigtig svært ved dette. De ser afføringen som en del af dem selv og det betyder, at de ikke bryder sig om at lade afføringen komme i toilettet, for hvor forsvinder den hen, hvad sker der ...

Samtidig er fornemmelsen af at presse og mærke afføringen komme ud, også noget nogle børn har svært ved og det er rigtig vigtigt at William gøres tryg ved denne situation.

I første omgang er det rigtig vigtigt at hans mave fungerer. Det er vigtigt at han ikke har tendens til forstoppelse og det er vigtigt at afføringen er så blød, at han let kan komme af med den. Det må ikke gøre ondt at presse, det må ikke virke ubehageligt. Samtidig må afføringen ikke blive så lind, at han ikke kan holde på det.

Du fortæller at han nogle gange kan have små afføringer op til 10 gange på en dag. Det er her vigtigt at være opmærksom på at han ikke har forstoppelse. Tegn på forstoppelse behøver ikke kun være at afføringen slet ikke kommer, børn kan godt have forstoppelse, hvor der faktisk sidder en hård klump af afføring i tarmen og hvor der så kommer lidt løs, vandig afføring ud ved siden af - som netop giver de meget hyppige vandige, ofte lidt diarre lignende afføringer. I kan tale med lægen om dette og det kan være nødvendigt her at give ham et klyx, et mikrolax, det vil sige afføringsmiddel som han får direkte op i endetarmen, så proppen løsnes, så det kommer ud og så der bliver ...

Annonce

... passage :)

Ellers skal maven holdes igang naturligt med god og varieret kost, masser af væske og det er vigtigt at han rører sig, bruger sig selv rigtig meget motorisk.

Faste toilettider er også en god idé og det her vigtigt at I når han er på toilet og tisser, beder ham om at prutte, prøve at lave lyd med numsen. Når han forsøger at lave lyd med numsen, så presser han og hvis afføringen er lind, så kommer der måske lidt ud. Det kan I så efterfølgende vise ham og netop rose ham, for at der kommer lidt, så han får fornemmelsen af at det er okay, det er ikke farligt og det gik faktisk fint uden at gøre ondt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også prøve at tale med ham om at han kan have afføring på potte og ikke på toilettet, hvis han har det godt med det...

Og så er det en god idé at læse bøger for ham om at gå på toilettet og om at lave afføring. Der findes forskellige bøger om emnet. Det er vigtigt at læse om andre og om emnet, for at gøre det hele så naturligt som muligt.

Og så er det super vigtigt at I ikke stiller krav og lader ham føle at han ikke er god nok og at det han gør er forkert. Ingen kan lide at føle sig forkert og han vil naturligt gerne gøre alt så godt - men hvis han ikke kan, hvad så ... Det er meget vigtigt at I viser ham forståelse, støtter og bakker op om at I fælles vil hjælpe hinanden med at nå det mål, som handler om at han på sigt skal lære at gå på toilettet, både når han skal tisse og når han skal have afføring :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder