Hjælp min søn vil ikke

9. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Hjælp min søn vil ikke

prutte!!

Vores søn William er nu 3,8 år. Han bruger stadig ble.
Han kan tisse på WC, vi kan se når han holder sig og følger ham afsted nogle gange om dagen, hvor han flot tisser på toilet. Det gør han også nede i børnehaven, hver gang han har fået skiftet bleen. Nogle enkelte gange har han selv sagt, at han skal tisse, er gået ud og begyndt at tage tøjet af.

Siden juli har han holdt på sin afføring. Han står simpelthen og klemmer ballerne sammen, så han kan undgå at komme af med det! Vi har prøvet at følge ham på toilet, hvilket enten ender i skrig og skrål eller at han sidder på toilet med en bog og der sker ingenting. Han har lavet på toilettet ca. 4 gange, men han kan ikke li det. Det gør ondt siger han. Jeg har kigget meget på det og haft handske på for at mærke om det er meget hårdt, men det er altså ikke min fornemmelse!

Vi har taget dage, hvor vi tager bleen af ham og aftaler med ham at han skal tisse og prutte på toiletet. Når vi fanger ham med fast toilet tider, kan han gå en sådan dag næsten uden tisseuheld. Men der sker intet mht. afføring på toilet. Da han holder sig kan sådan en dag resultere i 10 skift af tøj, da der kun lige kommer en lille prut, som han ikke kan holde tilbage. Han sidder ufortrødent med det i bukser og ble uden at reagere!

Ligesådan kan en dag bestå af 10 bleskift, da det hele tiden er bitte små mængder. Han siger ikke til, når han skal, siger enkelte gange, når han har gjort det.

Jeg har næsten smidt håndklædet i ringen og vi har mange overvejelser i hjemmet frem og tilbage, om hvorvidt vi bare skal vente vente vente, men så synes vi også at han jo er bevidst om at han tisser og ...

Annonce

... prutter! Synes vi er kommet ind i en knude, som jeg ikke kan se at løsne op.

Jeg kan være pædagogisk til de første 4-5 bleskift/uheld inden for 4-5 timer, men så må jeg også være ærlig og sige, at jeg synes det er irriterende. Det mærker William selvfølgelig, og jeg prøver ikke at vise det, tage dybe indåndinger, men det er ikke altid det lykkes..... jeg er jo også den jeg er. Det er jo den mor William nu en gang har :O)

Jeg havde engang en vision om, at når William sku ha bleen af, så skulle den aldrig på igen. Har altid tænkt meget over, hvad jeg sagde ifht. renlighedssituationen osv. Nu har vi gjort op med berøringsangsten og taler med ham om, at store drenge går ikke med ble, kun lille drenge... det er virkelig noget han responderer på. SÅ beder han gerne om, at få bleen af osv. Vi er også der, at hvis vi har aftalt med ham, at han skal sige når han skal - men gentagne gange ikke gør det, så får han bleen på igen. Alt dette er kommet til inden for den sidste måned, altså 2-3 måneder efter, han er begyndt at holde på det...

Jeg tror sagtens William kan finde ud af det! Det bliver bare bremset af, at han ikke vil af med det!!! Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham til det? Han har helt klart kontrollen i øjeblikket :O)

William bliver selvfølgelig rost, når han siger han skal tisse, tisser på toilet og når han fortæller os, at han har "pruttemås". Vi tilbyder også et lille stk. slik, når han har tisset eller pruttet på WC. Må sige, at det ikke har den store virkningskraft!

Hmm håber du kan se hoved og hale i dette - og måske også fornemmer desperationen :O)

Tak for en dejlig brevkasse

Med venlig hilsen
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder