Svar: Bleskift pludseligt en mareridt
7. november 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Lucas er igang med at øve sin selvstændighed og viser i den forbindelse mere og mere egen vilje. Han er sig selv og han har sin egen personlighed og sin egen mening om tingene - og dermed også sin egen mening om, hvorvidt han vil have ble af og på, vasket numsen osv.
Det er rigtig vigtigt at I anerkender dette og ikke gør det til en magtkamp, men i stedet giver ham mulighed for selvbestemmelse og medindflydelse. Det kan netop i forbindelse med bleskift være en god idé at han selv finder bleen frem, opfordres til at løfte numsen, holde cremen imens han bliver vasket, og også selv får lov til at prøve at komme cremen på. Så det at få skiftet ble ikke er noget I styrer ene og alene, men så det er en fælles proces.
Det vil her også ofte være en rigtig god idé at skifte til buksebleer og en gang imellem, når han bare har en tisseble, lade ham stå op og blive skiftet. Det er vigtigt at anerkende, at han ikke vil ligge på bordet, vil netop gerne vil stå og hvis han ved tissebleer får lov til at stå en gang imellem, så vil han naturligt også bedre kunne acceptere at han så skal ligge ned, når han har lavet afføring og I skal være grundige med vask :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske