Svar: Renlighed - 4 år, 2 mdr.

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Renlighed om dagen og om natten hænger ofte ikke sammen og det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten. At jeres dreng har brug for ble om natten er helt okay - det er ikke noget man normalt behandler på, før 7 års alderen.

I skal naturligvis finde en natble som han kan bruge - jeg kan ikke ud af dit brev se hvad I forsøger med, men Drynites laver modeller til både piger og drenge og de har tidligere i deres sortiment haft en model til drenge lavet som boxer-shorts. Du kan prøve at kontakte dem og høre om man stadig kan få disse i DK. Derudover laver de BedMats - som er et engangslagen, jeres dreng kan ligge på, så hele sengen ikke bliver våd om natten, hvis der sker uheld.

I kan godt følge ham på toilettet sen aften inden i selv går i seng, for at se om han ved at tisse af der, kan få tømt blæren, så han kan holde sig til næste morgen tidlig. I skal her være opmærksomme på, at det er ret vigtigt at han sidder ned, når han tisser, for at blæren tømmer sig bedst - også selvom han er stolt af at han nu kan stå op og tisse ... :)

Med hensyn til afføring, så lyder det som om at han har fuld fornemmelse for hvornår han skal lave afføring og at det handler mere om at turde give slip og at det netop er det, som er svært for ham. Mange børn ser afføringen som en del af sig selv og har svært ved at skulle af med dette, hvor det er lettere for dem at lade vandet.

Det lyder som en god idé at I træder lidt i karakter og siger "vi har besluttet at vi vil hjælpe dig med det her og nu gør vi sådan", så det bliver noget ...

Annonce

... I sammen arbejder på og I kan gøre lidt forskelligt.

- I kan lade ham få en ble på her i starten, som han får lige nu, men jeg synes I så skal kræve at han sidder på toilettet imens han så har bleen på og laver i den. Han skal ikke ligge på gulvet og lege med biler imens han laver afføring - et krav om at det foregår på toilettet vil være fint.

- I kan lave et belønningssystem, hvor han får en stjerne eller lignende på et stykke papir og når papiret er fyldt, så får han et eller andet - f.eks. en tur i biografen eller hvad I nu kan finde på, som han kan synes er noget stort og særligt. Nogle børn profiterer rigtig godt af at have en sådan "gulerod" :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

- Sørg for at holde hans mave godt igang, afføringen må ikke være hård og svær at komme af med og prøv at opfordre ham til at slå en prut, når han er på toilettet og tisser, så han måske får lavet lidt afføring og på den måde kommer over den hurdle, som det er for ham lige nu. Det kræver naturligvis igen, at han sidder ned, når han er på toilettet :)

- Læs også bøger for ham om afføring og det på flere niveauer. Både bøger der handler om hvordan han fungere i kroppen. Hvad der sker med maden han spiser osv. så han får en forståelse for hvad det er og at det ikke er farligt, men helt naturligt. I kan også læse bøger som "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller lignende, så det med afføring bliver noget som er sjov og noget I naturligt taler om - noget der er helt okay :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin