Svar: Renlighed - 4 år, 2 mdr.
13. oktober 2011
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Maria
Renlighed om dagen og om natten hænger ofte ikke sammen og det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten. At jeres dreng har brug for ble om natten er helt okay - det er ikke noget man normalt behandler på, før 7 års alderen.
I skal naturligvis finde en natble som han kan bruge - jeg kan ikke ud af dit brev se hvad I forsøger med, men Drynites laver modeller til både piger og drenge og de har tidligere i deres sortiment haft en model til drenge lavet som boxer-shorts. Du kan prøve at kontakte dem og høre om man stadig kan få disse i DK. Derudover laver de BedMats - som er et engangslagen, jeres dreng kan ligge på, så hele sengen ikke bliver våd om natten, hvis der sker uheld.
I kan godt følge ham på toilettet sen aften inden i selv går i seng, for at se om han ved at tisse af der, kan få tømt blæren, så han kan holde sig til næste morgen tidlig. I skal her være opmærksomme på, at det er ret vigtigt at han sidder ned, når han tisser, for at blæren tømmer sig bedst - også selvom han er stolt af at han nu kan stå op og tisse ... :)
Med hensyn til afføring, så lyder det som om at han har fuld fornemmelse for hvornår han skal lave afføring og at det handler mere om at turde give slip og at det netop er det, som er svært for ham. Mange børn ser afføringen som en del af sig selv og har svært ved at skulle af med dette, hvor det er lettere for dem at lade vandet.
Det lyder som en god idé at I træder lidt i karakter og siger "vi har besluttet at vi vil hjælpe dig med det her og nu gør vi sådan", så det bliver noget I sammen arbejder på og I kan gøre lidt forskelligt.
- I kan lade ham få en ble på her i starten, som han får lige nu, men jeg synes I så skal kræve at han sidder på toilettet imens han så har bleen på og laver i den. Han skal ikke ligge på gulvet og lege med biler imens han laver afføring - et krav om at det foregår på toilettet vil være fint.
- I kan lave et belønningssystem, hvor han får en stjerne eller lignende på et stykke papir og når papiret er fyldt, så får han et eller andet - f.eks. en tur i biografen eller hvad I nu kan finde på, som han kan synes er noget stort og særligt. Nogle børn profiterer rigtig godt af at have en sådan "gulerod" :)
- Sørg for at holde hans mave godt igang, afføringen må ikke være hård og svær at komme af med og prøv at opfordre ham til at slå en prut, når han er på toilettet og tisser, så han måske får lavet lidt afføring og på den måde kommer over den hurdle, som det er for ham lige nu. Det kræver naturligvis igen, at han sidder ned, når han er på toilettet :)
- Læs også bøger for ham om afføring og det på flere niveauer. Både bøger der handler om hvordan han fungere i kroppen. Hvad der sker med maden han spiser osv. så han får en forståelse for hvad det er og at det ikke er farligt, men helt naturligt. I kan også læse bøger som "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller lignende, så det med afføring bliver noget som er sjov og noget I naturligt taler om - noget der er helt okay :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske