Svar: Renlighed - 3 år, 7 mdr.

21. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Hanne

Dejligt at høre fra dig :)

Som jeg læser dit brev, så kan jeres dreng sagtens tisse på potte og toilet og gør det både hjemme og i børnehaven - det er rigtig fint. Det lyder også som om at han kan holde sig længe, ofte hele natten, hvor bleen er tør. Så i forhold til vandladning lyder han til at kunne holde sig og fornemme tissetrang.

Det er afføringen som giver lidt udfordringer hos jer og det er meget normalt. En del børn føler afføringen som en del af sig selv, og de har meget svært ved at give slip. Nogle børn har det svært med at afføringen skylles ud i toilettet og forsvinder, her kan det nogle gange hjælpe at lade barnet have afføring på potte og så selv være med i processen.

Nogle børn går uden ble, men beder om at få en ble på når de skal have afføring, fordi det netop er svært for dem at slippe det og lave det andre steder. Her kan det nogle gange være en god idé at lade barnet få bleen på, men kræve at barnet så stadig går på toilettet, når der laves i bleen, så det ikke foregår bag sofaen, men så barnet lærer at det er på badeværelset at man laver.

Det er generelt en god idé med faste toilettider og det vil være rigtig godt at du opfordrer jeres dreng til at "prutte", når han sidder på toilettet. Det at han skal presse for at lave lidt prutter, vil nogle gange kunne gøre, at der så naturligt kommer lidt afføring og kommer der bare en lille smule, så kan du vise ham det, rose ham og han kan få fornemmelsen for at det ikke er så farligt, som han føler.

Det vil også være rigtig godt, at han hjælpes til at holde godt gang i maven. Hvis afføringen er for hård, så vil han ikke bryde sig om at presse. Det vil være ubehageligt for ham og derfor er det vigtigt at du forsøger at regulere lidt i kosten, så afføringen bliver lidt blødere, uden at han får "løs" mave.

Det kan nogle gange være en hjælpe at give lidt lakulose, for at sætte det igang og for at sikre at når han presser, så skal han ikke presse særlig meget, så kommer afføringen ud. Det kan være bedre at forsøge at regulere lidt gennem kosten, men du kan prøve ...

Annonce

... med laktulose, hvis kosten alene ikke gør det. Du kan i kosten prøve at tilbyde ham lidt svesker, lidt ekstra frugt, evt. lidt frugtgrød og også ekstra krydret mad og ekstra væske, for at se om det kan sætte lidt gang i maven.

Læs også bøger for ham om hvordan kroppen fungerer, så du taler "til hans intellekt" og den store dreng han efterhånden er :) Læs også børnebøger om renlighed - der findes flere billedebøger med små historier om emnet - f.eks. "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :)

Der er også bøger som "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" - eller Sebastian Kleins "Gæt en lort" - hvis han kan synes at det er sjovt og det så kan anspore ham lidt til at lave afføring på toilet og potte.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle benytter sig også af belønningssystem. Det kunne være at han, hver gang han går på toilet får en stjerne på et stykke papir og når papiret er fyldt, så udløser det noget han ønsker sig eller synes er hyggeligt. Det kan være en ting, en tur i biografen eller andet. Noget som virker "som en gulerod" og som gør, at det at gå på toilettet tilsidst bliver noget helt naturligt, noget han bare gør, uden at spekulere over det :)

Det lyder for mig som om at jeres dreng er klar fysiologisk, men at han skal over den lille hurdle det er at gøre det og turde give slip. Og derfor lyder det umiddelbart som om at I godt må give ham et kærligt skub i den retning og stille lidt krav om at det er nu - naturligvis ved at I prøver at motivere ham ved at læse om det og få ham sporet ind på det hele osv. Og skal det være, skal det også være nu, for ligeså snart I begynder med flyverdragten og det ekstra tøj, så er det svært at træne renlighed - det er i hvert fald svært at nå toilettet, jo mere tøj man har på :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.