Svar: Vil bare ikke på toilet

8. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Freja

Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har fin kontrol over både vandladning og afføring. Hun kan godt mærke, når hun skal og hun kan også uden større problemer holde sig, til hun kommer hjem eller til hun får ble på.

Der er heller ingen tvivl om, at jeres datter er meget bevidst om, at I ønsker hun skal være renlig og at det er noget hun faktisk selv vil styre. Hun er meget bevidst om, at det er noget som betyder meget for jer og at I bliver særligt glade når hun tisser eller laver på toilettet.

Hun er også bevidst om, at der sker en masse med jer, der sættes en masse igang, hvis hun ikke tisser på toilettet. Det er naturligt for hende at undersøge hvordan hun kan påvirke jer, ved sine handlinger og derfor er det naturligt også interessant for hende, at afprøve igen og igen, hvad reaktion hun får og samtidig naturligt også at have sin een vilje. I kan jo appellere til hendes lyst til at sidde på toilettet, men I kan ikke tvinge hende, hvis hun ikke vil, så vil hun ikke ... :)

Jeg tænker I kan gøre flere ting:

I kan prøve at give hende en pause, simpelthen give hende ble på og så lade tingene være som de er. Ikke stille nogen krav, bare give bleen på og så lade hende styre det selv. Det at hun lige nu også står for at skulle være storesøster, gør naturligt hendes behov for at I skal se hende større og hvis I bare giver hende bleen på og slet ikke taler om renlighed, toilettræning, potte osv. så er det ikke så sjovt, at være "modsat". Så bleen på i en periode og pause væk fra alt med renlighed, kan godt være en idé.

I kan prøve at få skabt et samarbejde omkring renligheden. Det har hele tiden været jer, som har givet udtryk for at det var nu - hun har ligesom ikke selv været på banen. I kan skabe samarbejde, ved at tale med hende om at hun har en "drille-blære", som ikke altid vil tisse, når den skal og at I er nødt til at hjælpes med at få den til det. Det at det er hendes "drille-blære" og ikke hende, kan godt have en positiv virkning og gøre at hun så gerne vil begynde at samarbejde med jer om at få ...

Annonce

... drille-blæren til at opføre sig ordentligt.

I kan prøve at tale med hende om vigtigheden i at gå på toilettet. Om at man kan blive syg, hvis man holder sig hele dagen og at det er vigtigt at man passer på sin krop - hun er dog stadig så lille, at hun sandsynligvis vil have meget svært ved at forholde sig til dette - men I kan prøve om I kan tale med hende på hendes niveau og forklare hende, at I derfor vil hjælpe hende så hun kommer på toilettet hver dag - også i børnehaven. At I derfor vil lave aftaler med pædagogerne om, at de følger hende på toilettet dagligt, så hun ikke holder sig.

Og så skal I naturligvis lave sådanne aftaler - for det er jo ikke godt for hende, at holde sig en hel dag. Og det vil være rigtig godt, at lave faste toilettider, hvor hun ikke spørges om hun skal tisse, for så siger hun nej, men hvor hun tages i hånden og følges derud og så må hun prøve og I skal give det tid. Evt. sidde og læse en bog, tænd gerne for vandhanen, så der er lidt vand der løber, det kan gøre det lettere for hende at tisse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også bruge et belønningssystem, hvor hun f.eks. få ret klistermærke, en lille stjerne eller lignende på et stykke papir, hver gang hun går på toilettet og tisser og laver afføring. Når papiret er fyldt med stjerner, så udløser det en lille ting, som hun bliver glad for.

Og så skal I naturligvis være opmærksomme på at give hende en masse opmærksomhed, som ikke handler om ble, renlighed osv. For det at hun skal være storesøster og at I har haft en del forventninger til at hun inden skulle nå at blive renlig osv. Det er krav og en ændret hverdag, som hun naturligt reagerer på og det er vigtigt at hun mærker, at der er masser af kontakt og nærhed, uden at det handler om bleer, toiletter, potter ... Hun skal mærke at hun stadig har jeg og stadig kan få samme nærhed og kontakt, hun behøver ikke gøre en masse eller opfylde en masse krav, for at være sikker på at I stadig er der for hende :)

Og hvis hun bare ikke vil - ja så må hun have en pause og bleen på igen.

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.