Mangler legekammerater

8. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Mangler legekammerater

Hej Helen.

Vores dreng på næsten 3,5 år har en svær periode i børnehaven.

Vores dreng har gået i dagpleje - hvor han blev betegnet som en stille dreng. Han startede i børnehave i marts og der kendte han naboens dreng - som han fra start søgte meget. I starten ville de begge gerne hinanden - både i børnehave og hjemme. De legede ofte flere sammen i børnehaven. Der var især én dreng der også var med i tre-kløveret. Men nu vil naboens dreng ikke lege med vores dreng i børnehaven. De to drenge skubber ham væk, og siger at han ikke må være med. Pædagogerne nævner det ofte for os og siger at de har mange konflikter, og at de skille dem ad.

Ofte skilles vores dreng fra de to andre. "Venskaber skal ikke basseres på tvang" siger de. Vores søn føler sig meget alene og giver meget udtryk herfor. Han siger, at ingen vil lege med ham. Pædagogen sagde en dag, at han havde gået rundt med vores søn det meste af dagen - og at vores søn flere gange havde prøvet at komme ind i legen hos de 2 - men det måtte han ikke. Jeg har meget på fornemmelsen, at det ikke stikker så dybt - at afvisningen kun handler om at ville drille (hvis du forstår??) Vores søn leger nemlig fint med de to drenge - når den anden ikke er der. Fx. om morgenen inden den 3. bliver afleveret eller om eftermiddagen.

Er det den eneste løsning blot at skille dem ad? Er det for langhåret/gammeldags at ville lære dem at lege flere sammen?? Jeg tænker om de kunne lave aktiviteter for mindre drengegrupper??

Hvad tænker du??

Vores søn er ofte meget ked af det - og græder meget over det hjemme. Han vil rigtig gerne lege med naboens dreng om eftermiddagen, og fortæller at han har lovet ham, at han vil lege når de kommer hjem. Forleden hentede jeg dem begge og vores søn spurgte flere gange naboen om hvorfor han ikke vil lege i børnehaven (Lidt sjovt/sødt at han sådan lige ville tale med ham på to-mands hånd:-)

Når de leger hjemme har de gode og dårlige dage. Nogle dage går det bare derud af - andre dage driller/græder de meget. Den ene driller - den anden græder. Naboens dreng virker til at vide at vores dreng gerne vil ham. Hvis der er noget han vil have - som vores dreng også vil have siger han "Så gider jeg ikke lege med dig - så går jeg hjem" og så siger vores søn lettere skrækslagen "Nej, nej - det må du ikke":-(

Når jeg henter er vores dreng ofte alene - står alene ved gyngen el.lign. En dag sagde en af pædagogerne med et smil - "Ja - han står ovre ved gyngen, der har han stået hele dagen - det er godt nok en tålmodig dreng du har" Hun mente det sikkert positivt, men jeg synes slet ikke det var fedt at høre! At ...

Annonce

... han bare står der ALENE skærer mig i hjertet!

Han har svært ved at finde andre at lege med. Pæd. siger at der er mange der gerne vil lege med ham - men at han kun søger de to bestemte drenge.

Forleden kom pædagogerne og fortalte, at vores dreng havde leget rigtig godt med en anden dreng. Det var en dreng fra specialgruppen. Og naboens dreng kom løbende og fortalte, at nu gik vores dreng ikke på hans stue mere, men i specialgr. Efterfølgende søger han kun ind i den gruppe, for at lege med denne nævnte dreng. Der er mere ro på stuen - måske er det derfor?? Der er fler voksne og aktiviteter der bliver styret af en voksen. Han har flere gange spist frokost derinde.

Drengen han leger med er lidt ældre end vores søn. Vøres søn er foran med det sproglige og jeg tænker på, om det kan være en hæmsko i forhold til at finde kammerater? De er aldersintegreret i bh - og de store er lige rykket op. Dvs. at mange af de børn der er på stuen, har meget lidt sprog i forhold til vores søn.

Der er ikke mange fælles aktiviteter i bh. De leger næsten altid frit på legepladsen - hvilket er super for de børn der ved hvem de skal lege med og som ved hvad de skal lege. Men måske ikke så fantastisk for vores dreng, der ikke rigtig kan finde sit ståsted. Han går rundt med pæd. og en dag sagde han hjemme: Mor jeg gider ikke lege med xxx (pædagogen) han er jo ikke en dreng":-)

Jeg bør virkelig ikke føle det jeg føler - og det er svært at tale med nogen om, men hvor er jeg dog bange for, at vores søn ikke finder kammerater fra sin egen stue:-( Det er fantastisk at han leger godt med en dreng fra specialgr. men helt ærligt, så havde jeg håbet, at han fandt andre fra egen stue. Min rummelighed rækker åbenbart kun til, at han leger med "specialbørnene" som supplement! Det er jeg ikke stolt af - men tror det handler om, at jeg er frygtelig bange for, at han bliver kørt endnu mere ud på et sidespor. Og jeg får et stik i hjertet hver gang de fortæller, at han har leget derinde hele dagen. Ærligtalt så tænker jeg også på, hvad de to kan have til fælles - og bliver urolig for, om vores dreng hører til på denne stue.

Jeg siger til mig selv, at jeg skal slappe af og bare nyde at min dreng har fundet én at lege med. Det er bare lettere sagt end gjort:-( Jeg tænker på det hele tiden og bliver meget ked af det (Jeg er meget påpasselig med ikke at vise det når vores søn er der - og er faktisk ret god til skuespil :-))
Jeg vil bare gerne give ham de bedste muligheder fremover. Jeg ved hvor vigtige venskaber i børnehaven kan være.

Kan du give mig gode råd? Ser jeg bare spøgelser??

Med venlig hilsen mig :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"