Vil bare ikke på toilet

8. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Vil bare ikke på toilet

Hej Helen,

Er lige blevet medlem, da jeg er ret frustreret over min datter Vilmas problem.

Hun er 3 år og 2 mdr. Hun blev renlig lige inden hun var 3 år, dog bruger hun ble om natten. Hun viste ikke tegn til selv at ville smide bleen, men da vi prøvede at tage den af hende, var hun renlig fra dag 1. Dog har hun altid tisset meget i bleen om natten.

I starten kunne hun godt tisse på børnehavens lille toilet, men ville absolut ikke lave afføring. Det har hun altid ventet med til hun kom hjem. Også herhjemme var det en stor ting for hende. Hun har altid været meget privat/blufærdig omkring det. Vi forældre har aldrig måttet være på toilettet og hun har lukket døren osv. Hun med nød og næppe har hun villet lade os (mest mig) tørre hende.

De sidste uger (siden vi kom fra ferie) er det hele blevet rigtig problematisk. Hun holder sig helst hele dagen i børnehave. De kan ikke få hende til at gå på toilet. Hun venter til vi kommer, og så sidder hun længe på børnehavens toilet mens vi er der. Men de sidste par dage har vi slet ikke kunne få hende til at gå på toilet, hverken i børnehaven eller herhjemme. En dag sagde hun: "Jeg venter bare med at tisse til jeg har ble på" (altså om natten), og bleen er også blevet rigtig tung og lækker mange gange, så det passer at hun holder sig til om natten.

I starten da hun smed bleen sad hun på potte herhjemme, men for nogle uger ...

Annonce

... siden købte vi et wc-bræt med to forskellige sæder (som vi selv synes var så smart) og så aftalte vi at potten var til lillebror (jeg er gravid) og nu skulle hun sidde på det store wc. Det har imidlertid gjort at hun slet ikke vil noget herhjemme heller (hverken tisse eller lave afføring). Hun kunne næsten gå en hel dag uden at tisse (og så er der selvfølgelig også sket uheld ind imellem).

Da vi opdagede hun ikke var glad for det nye wc-bræt har vi prøvet at genindføre potten, men hun har bare stået fast på, at den var til lillebror. De sidste par dage har det dog været så frustrerende for os, at hun ikke vil på toilet, at vi har lokket med søde sager for at gå på toilet (potte). Det har virket, men det er jo totalt uholdbart i længden, at hun skal have en belønning for noget så banalt som at tisse på potten.

Det er så nu, at vi er desperate for at få nogle råd til hvad vi skal gøre. Vi er lidt på herrens mark i det her!!!! Vi syns selv vi har tænkt alt igennem, og vi prøver at gøre så lille nummer som muluigt ud af problemet overfor hende, men hun kan jo nok sagtens mærke vores frustration og iver efter at hun skal på potte/toilet.

Det skal også lige nævnes at hun er en utrolig viljestærk pige(!!!!) som virkelig holder fast, hvis hun har bestemt sig for noget (fx at hun ikke vil tisse af).

Hvad skal vi dog gøre?

Vi ser meget frem til dit svar.

Venlig hilsen
Freja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.