Svar: Børnehavnen efterlyser renlighed

7. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor til stor abe :)

Renlighed er noget man modnes til - det er en fysiologisk proces og om man er klar til at blive renlig, handler ikke om hvorvidt man tvinges til at tisse i bukserne og gå med vådt tøj, men derimod om, at man skal være fysiologisk parat. Det er et samspil mellem hormoner, følelse af vandladnings- og afføringstrang og evne til at kunne holde sig, til man så når toilettet.

De fleste børn bliver renlige i 3 års alderen. Nogle før, andre lidt senere og de fleste børn vil naturligt blive renlige om dagen, før de bliver det om natten.

Det er vigtigt at jeres datter kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er i stand til det, så er hun fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. Prøv derfor at skifte hendes ble med ca 3 timers mellemrum over et par dage, for at se om hun kan holde sig tør så længe ...

Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:

1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Det er en svær årstid at træne renlighed nu - det er snart tid til varmere bukser, ekstra tøj, flyverdragt osv. og det er rigtig svært at nå toilettet, når man har meget tøj på. Det er lettere om sommeren, hvor man kan nå toilettet, fordi man bare kan løbe rundt i et par trusser ...

Når man nogle gange anbefaler at tage bleen af, så er det fordi det kan 'skubbe' lidt til faserne og give jeres datter en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis hun står og tisser, så vil hun naturligt kikke ned, hun vil mærke vandet der løber, hun vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det.

Når hun er klar over, hvad det er der sker, hvad det betyder at tisse, så kan man så begynde at tale om potte ...

Annonce

... eller toilet, prøve at være i nærheden og så opfordre hende til at næste gang hun tisser, så skal hun prøve at sætte sig på potten eller toilettet.

Men, som udgangspunkt er jeg mest fortaler for, at man lader bleen blive på. At nå toilettet og have en tør ble - det er en succesoplevelse og dem har børn brug for. At få bleen af og tisse i bukserne, det er et nederlag - og det er det hver gang det sker - og det har børn ikke brug for!

I stedet for at tage bleen af, så anbefaler jeg, at man bruger bleen som et par underbukser der trækkes op og ned - køb derfor buksebleer. Og så indføres faste toilettider. Det vil sige at jeres datter skal tisse som det første, når hun står op om morgenen og som det sidste om aftenen, inden hun skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenmadet, hvis hun får et sådan og hvor hun alligevel har bleen af. Så kan I opfordre hende til lige at sætte sig på potten eller toilettet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I løbet af dagen skal hun også have toilettider hen af vejen - det kan være i forbindelse med måltiderne, det kan være inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege. Toilettiderne bør ligge med 3 til max 4 timers mellemrum.

Hun skal ikke spørges "skal du tisse?", for så siger hun nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse, inden vi kører" som en helt naturlig regel, der gælder for alle - både voksne og børn. Vi tisser alle sammen af inden vi kører nogen steder :)

Og så hjælpes hun på toilettet (eller potten) hvad hun nu selv gerne vil og prøver så at tisse. Hvis der kommer noget, så er det super fint, hvis der ikke kommer noget, så er det også super fint, så roses hun for at prøve. Hvis der er komme lidt dryp i bleen, så gør det ikke noget, den kan bruges igen og hvis bleen er helt våd, ja så er det jo godt at hun havde den på, så prøver I bare igen senere. Det er vigtigt at det foregår på en positiv og rolig måde.

Håber du kan bruge dette, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor