Svar: Børnehavnen efterlyser renlighed
7. september 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor til stor abe :)
Renlighed er noget man modnes til - det er en fysiologisk proces og om man er klar til at blive renlig, handler ikke om hvorvidt man tvinges til at tisse i bukserne og gå med vådt tøj, men derimod om, at man skal være fysiologisk parat. Det er et samspil mellem hormoner, følelse af vandladnings- og afføringstrang og evne til at kunne holde sig, til man så når toilettet.
De fleste børn bliver renlige i 3 års alderen. Nogle før, andre lidt senere og de fleste børn vil naturligt blive renlige om dagen, før de bliver det om natten.
Det er vigtigt at jeres datter kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er i stand til det, så er hun fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. Prøv derfor at skifte hendes ble med ca 3 timers mellemrum over et par dage, for at se om hun kan holde sig tør så længe ...
Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Det er en svær årstid at træne renlighed nu - det er snart tid til varmere bukser, ekstra tøj, flyverdragt osv. og det er rigtig svært at nå toilettet, når man har meget tøj på. Det er lettere om sommeren, hvor man kan nå toilettet, fordi man bare kan løbe rundt i et par trusser ...
Når man nogle gange anbefaler at tage bleen af, så er det fordi det kan 'skubbe' lidt til faserne og give jeres datter en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis hun står og tisser, så vil hun naturligt kikke ned, hun vil mærke vandet der løber, hun vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det.
Når hun er klar over, hvad det er der sker, hvad det betyder at tisse, så kan man så begynde at tale om potte eller toilet, prøve at være i nærheden og så opfordre hende til at næste gang hun tisser, så skal hun prøve at sætte sig på potten eller toilettet.
Men, som udgangspunkt er jeg mest fortaler for, at man lader bleen blive på. At nå toilettet og have en tør ble - det er en succesoplevelse og dem har børn brug for. At få bleen af og tisse i bukserne, det er et nederlag - og det er det hver gang det sker - og det har børn ikke brug for!
I stedet for at tage bleen af, så anbefaler jeg, at man bruger bleen som et par underbukser der trækkes op og ned - køb derfor buksebleer. Og så indføres faste toilettider. Det vil sige at jeres datter skal tisse som det første, når hun står op om morgenen og som det sidste om aftenen, inden hun skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenmadet, hvis hun får et sådan og hvor hun alligevel har bleen af. Så kan I opfordre hende til lige at sætte sig på potten eller toilettet.
I løbet af dagen skal hun også have toilettider hen af vejen - det kan være i forbindelse med måltiderne, det kan være inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege. Toilettiderne bør ligge med 3 til max 4 timers mellemrum.
Hun skal ikke spørges "skal du tisse?", for så siger hun nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse, inden vi kører" som en helt naturlig regel, der gælder for alle - både voksne og børn. Vi tisser alle sammen af inden vi kører nogen steder :)
Og så hjælpes hun på toilettet (eller potten) hvad hun nu selv gerne vil og prøver så at tisse. Hvis der kommer noget, så er det super fint, hvis der ikke kommer noget, så er det også super fint, så roses hun for at prøve. Hvis der er komme lidt dryp i bleen, så gør det ikke noget, den kan bruges igen og hvis bleen er helt våd, ja så er det jo godt at hun havde den på, så prøver I bare igen senere. Det er vigtigt at det foregår på en positiv og rolig måde.
Håber du kan bruge dette, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske