Brev:
Børnehavnen efterlyser renlighed
7. september 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Børnehavnen efterlyser renlighed
Hej Helen,
Nu er vores datter blevet en rigtig stor og glad pige. Hun begyndte som 2 ½ årig i børnehave, primært på grund af hendes sprog. Hun har hele tiden været meget dygtig verbalt, så vi støttede op omkring institutionens valg om flytning fra vuggestue til børnehave tidligt. Og det har været en god beslutning, og hun har det godt.
I foråret, da hun var ca. 2½ havde hun meget stor interesse for renglighed, og ville meget gerne af med bleen. Hun kunne ikke styre det, men ville gerne lære. Vi stoppede hende dog i det, da vi skulle på en meget lang flyrejse, og ikke ville ud i at tage bleen fra hende, for så at give hende den på igen på flyet. Det gjorde desværre, at hun nu og de sidste måneder helt har tabt interesse for det. Hun siger ikke til, og udover nogle enkelte tisseturer på toilettet, så har hun ble på hele tiden.
Nu er børnehavelederen begyndt at være efter os, og vil have os til at tage bleen af hende. Hendes argumentation er, at hun nok ikke bliver klar igen udover vi tvinger hende til det. Så hun vil have, at vi tager bleen af hende fredag eftermiddag, og siger, at fra nu af bruger hun ikke ble mere. Og så bare skifter tøj på hende. Så skal hun nok hurtigt lære, at det er ubehageligt ikke at sige til.
Kan det virkelig være rigtigt? Jeg synes det virker så voldsomt, og jeg kan ikke rigtig se fornuften i, at hun skal gå rundt og tisse på sofa og tøjbamser (og det der er værre), fordi hun ikke selv kan sige til. Men på den anden side vil jeg jo ikke holde hende tilbage, så hvis det kan gøres på den måde, så skal jeg nok klare rengøring efterfølgende.
Hvad mener du? Kan man "tvinge" barnet til renlighed? Og er det ok at gøre, når barnet er nået en vis alder?
Moderen til en snoabe, der nu er blevet en stor abe