Børnehavnen efterlyser renlighed

7. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Børnehavnen efterlyser renlighed

Hej Helen,

Nu er vores datter blevet en rigtig stor og glad pige. Hun begyndte som 2 ½ årig i børnehave, primært på grund af hendes sprog. Hun har hele tiden været meget dygtig verbalt, så vi støttede op omkring institutionens valg om flytning fra vuggestue til børnehave tidligt. Og det har været en god beslutning, og hun har det godt.

I foråret, da hun var ca. 2½ havde hun meget stor interesse for renglighed, og ville meget gerne af med bleen. Hun kunne ikke styre det, men ville gerne lære. Vi stoppede hende dog i det, da vi skulle på en meget lang flyrejse, og ikke ville ud i at tage bleen fra hende, for så at give hende den på igen på flyet. Det gjorde desværre, at hun nu og de sidste måneder helt har tabt interesse for det. Hun siger ikke til, og udover nogle enkelte tisseturer på toilettet, så har hun ble på hele tiden.

Nu er børnehavelederen begyndt at ...

Annonce

... være efter os, og vil have os til at tage bleen af hende. Hendes argumentation er, at hun nok ikke bliver klar igen udover vi tvinger hende til det. Så hun vil have, at vi tager bleen af hende fredag eftermiddag, og siger, at fra nu af bruger hun ikke ble mere. Og så bare skifter tøj på hende. Så skal hun nok hurtigt lære, at det er ubehageligt ikke at sige til.

Kan det virkelig være rigtigt? Jeg synes det virker så voldsomt, og jeg kan ikke rigtig se fornuften i, at hun skal gå rundt og tisse på sofa og tøjbamser (og det der er værre), fordi hun ikke selv kan sige til. Men på den anden side vil jeg jo ikke holde hende tilbage, så hvis det kan gøres på den måde, så skal jeg nok klare rengøring efterfølgende.

Hvad mener du? Kan man "tvinge" barnet til renlighed? Og er det ok at gøre, når barnet er nået en vis alder?

Moderen til en snoabe, der nu er blevet en stor abe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder