Svar: Klar til at smide bleen?

5. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære far og mor

Det lyder bestemt som om at Victor er klar til at smide bleen og jeg synes det er meget fint, hvis I nu støtter ham i det.

Han viser mange tegn på at være klar. Han kan for det første holde sig fint i mere end 3 timer. Han fornemmer tydeligt tisse- og afføringstrang og kan holde holde sig så han kan nå potten. Det viser han f.eks. den dag, hvor han starter med at tisse, løber fra potten og vender tilbage for så at have afføring. Og samtidig er han meget interesseret og vil rigtig gerne samarbejde omkring det. Han er både bevidst om at I gerne vil have han bruger potten og ikke laver på gulvet, men han har også lyst til selv at prøve og er tydeligt stolt over at han nu ikke bruger ble mere.

Det lyder rigtig fint alt sammen - også selvom han kun er 2 år :)

Jeg vil anbefale at I giver ham faste toilettider - både for at sikre muligheden for at det kommer i potten og ikke i bukserne og den succes det er for ham, men også for at undgå at hans skal afbrydes for meget i sin leg.

Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?", for så siger han nej og tisser så kort tid efter. I stedet ...

Annonce

... skal I sige "kom vi skal lige tisse inden vi kører" eller "kom vi tisser lige inden vi går ud og leger" osv. så han får tisset af inden han bliver for optaget af leg eller andet. Det er helt naturligt at de faste toilettider vil ligge om morgenen, når han står op, om aftenen inden han skal i seng (han skal stadig have ble på om natten) og så i løbet af dagen i forbindelse med spisning, før leg, før han går ud osv. Faste toilettider med 3 til max 4 timers mellemrum vil være meget fint.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det lyder som om at han godt kan nå at blive renlig før flyverdragt sæsonen sætter ind. Det kan naturligvis være svært at nå toilettet, når man har rigtig meget tøj på og hvis det kniber, kan det være udmærket at han får en ble på - men det er så vigtigt, at bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Han skal stadig gå på potten og ikke bruge bleen, den fungerer kun som en sikkerhed og det er vigtigt at I pointerer dette for ham, hvis det viser sig nødvendigt at få den på igen. En tør ble er en succesoplevelse, et par våde bukser er altid et nederlag :)

Men han lyder meget klar og jeg tror det lykkes :) Dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder