Svar: Klar til at smide bleen?
5. september 2011
Alder:
2 år
Kære far og mor
Det lyder bestemt som om at Victor er klar til at smide bleen og jeg synes det er meget fint, hvis I nu støtter ham i det.
Han viser mange tegn på at være klar. Han kan for det første holde sig fint i mere end 3 timer. Han fornemmer tydeligt tisse- og afføringstrang og kan holde holde sig så han kan nå potten. Det viser han f.eks. den dag, hvor han starter med at tisse, løber fra potten og vender tilbage for så at have afføring. Og samtidig er han meget interesseret og vil rigtig gerne samarbejde omkring det. Han er både bevidst om at I gerne vil have han bruger potten og ikke laver på gulvet, men han har også lyst til selv at prøve og er tydeligt stolt over at han nu ikke bruger ble mere.
Det lyder rigtig fint alt sammen - også selvom han kun er 2 år :)
Jeg vil anbefale at I giver ham faste toilettider - både for at sikre muligheden for at det kommer i potten og ikke i bukserne og den succes det er for ham, men også for at undgå at hans skal afbrydes for meget i sin leg.
Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?", for så siger han nej og tisser så kort tid efter. I stedet skal I sige "kom vi skal lige tisse inden vi kører" eller "kom vi tisser lige inden vi går ud og leger" osv. så han får tisset af inden han bliver for optaget af leg eller andet. Det er helt naturligt at de faste toilettider vil ligge om morgenen, når han står op, om aftenen inden han skal i seng (han skal stadig have ble på om natten) og så i løbet af dagen i forbindelse med spisning, før leg, før han går ud osv. Faste toilettider med 3 til max 4 timers mellemrum vil være meget fint.
Det lyder som om at han godt kan nå at blive renlig før flyverdragt sæsonen sætter ind. Det kan naturligvis være svært at nå toilettet, når man har rigtig meget tøj på og hvis det kniber, kan det være udmærket at han får en ble på - men det er så vigtigt, at bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Han skal stadig gå på potten og ikke bruge bleen, den fungerer kun som en sikkerhed og det er vigtigt at I pointerer dette for ham, hvis det viser sig nødvendigt at få den på igen. En tør ble er en succesoplevelse, et par våde bukser er altid et nederlag :)
Men han lyder meget klar og jeg tror det lykkes :) Dejligt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske