Klar til at smide bleen?

5. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år

Klar til at smide bleen?

Hej Helen.

Håber du har haft en god sommer. Jeg har lige nogle spørgsmål vedr. min søn, Victor, og at smide bleen.

Først lidt om Victor, som blev 2 år i august. Han er en glad og nysgerrig dreng med en god motorik, masser af fantasi og et meget avanceret sprog i forhold til sin alder. Han kan udtrykke mange følelser og er meget bevidst om sin krop og sanser. Kan fx udtrykke: "mig bange for motorsaven!", "mig ik klippes, mig genert", "hva det der lugter?", "hva det for en lyd?", "mig fryser ørene, hat på" osv.

Siden Victor var 18 måneder gammel, har han bevidst kunnet lade vandet på potten. Dvs. at han tydeligt prøver at tisse, hvorefter han enten tisser eller siger "kan ik". I starten syntes han, det var meget spændende, men efterhånden falmede interessen.

I dagplejen sidder alle de større børn på potten ca. 3 gange om dagen - efter de 2 måltider og efter eftermiddagssøvnen. Det gør de, fra de viser interesse for potten, og det har Victor derfor gjort siden, han var 18 måneder. Han følger bare med de andre børn ud på toilettet. Det er blevet en vane, som fungerer rigtig godt, uden Victor viser modvilje. Dagplejeren fortalte forleden, at Victor både tisser og har afføring på potten næsten dagligt, hvilket vi ikke anede noget om.

Herhjemme har vi forsat brugt potten men pga. den falmende interesse, har vi ikke haft en fast rytme. Vi oplever, at Victor synes, det er træls at skulle afbryde sin leg, men at det er helt fint, når først han sidder på potten med en bog, sin traktor eller mens mor eller far samtidig sidder på toilettet. Den umiddelbare modvilje mod potten, er den samme som vi oplever i alle andre situationer, hvor Victor må afbryde sin leg - fx pga. et måltid, bleskift, sengetid eller lignende. Vi har derfor fastholdt, at Victor skal på potten morgen og aften inden han skal i tøjet/nattøjet og inden et bad.

Hvis vi spørger Victor, om han skal tisse eller lave på potten, siger han altid nej, for at undgå at skulle afbryde sin leg. Når han lige har haft afføring i bleen, og vi spørger, om han har lavet i bleen, svarer han irriteret: "nej, gider ik skifte ble nu". Hvis vi siger, at han lige skal på potten og tisse, protesterer han, men når han sidder der, kan han næsten altid tisse og bliver tydeligt stolt. Hvis han siger "mig kan ik", siger vi bare, at det er helt okay, og at man jo ikke altid kan. Og så gør vi ikke mere ud af det.

Dagplejeren har et par gange i foråret foreslået, at vi tog bleen af ham, men vi har tøvet, fordi vi simpelthen synes, han har været for lille i forhold til, hvornår vi hører, andre smider bleen.

Vi har dog observeret at der, de sidste par måneder, ofte ...

Annonce

... er helt tørre bleer, når vi forventer, at der må være kommet noget. Fx når Victor har sovet i 3 timer, siddet længe og vågnet og så skal have en tør ble. Så er bleen helt tør, og Victor tisser en stor tår på potten.

Forleden mens Victor sad og tissede på potten, ringede telefonen. Jeg tog den og mens jeg talte, så jeg Victor rejse sig og løbe ind på sit værelse med bar numse. Efter et stykke tid løb han pludselig ud på badeværelset igen. Jeg talte videre i telefonen men gik efter ham og så, han sad på potten igen. Jeg afsluttede samtalen og opdagede, at Victor havde lavet på potten. Jeg spurgte, om han kunne mærke, at han skulle lave, og han svarede: "ja, mig laver pølser på potten. Mig ik' lave pølser på gulvet. Så blir mor og far sur'?" sådan lidt spørgende. Jeg forsøgte at forklare, at vi ikke ville blive sure, men at det ville være ulækkert, så det var godt, han gik på potten. Jeg ved ikke, hvorfor han tror, vi ville blive sure, men han overrasker os tit med sin tankegang, så måske han bare har haft den idé.

Vi har nu købt en masse underbukser og her til morgen taget bleen af Victor. I løbet af morgenen har jeg (mor) forklaret ham om, at han ikke har ble på, og at han skal huske at bruge potten. Jeg var i tvivl om, hvorvidt han egentlig forstod det, men lige inden far skulle køre ham i dagpleje, forklarede han far, at han havde underbukser med en brandbil på og sagde: "mig bruger ik' ble mere". Så nu er vi jo spændte på, hvordan det kommer til at gå i dagplejen.

Vi burde sikkert have spurgt dig, inden vi tog bleen af, men tror du ud fra min lange beskrivelse, at Victor er klar til at smide bleen?
Vi har i et andet svar læst, at du mener, at børn først kan blive renlige, når de er mellem 2,5 og 3 år, men der er vel forskel på børn? Det skal lige siges, at vi bestemt ikke har travlt med, at Victor skal smide bleen. Men vi vil gerne gribe det rigtige tidspunkt, og han er jo ret bevidst om sin krop allerede. Nu kan han også godt løbe rundt uden noget på herhjemme, hvor det jo ikke er så smart til vinter med flyverdragten og alt det andet tøj.

Samtidig ønsker vi jo ikke, at give Victor et nederlag, men det kommer vel også an på, hvordan man griber det an som forælder? Vi tænker, at hvis vi bare har attituden, at det er helt fint og okay, uanset om han smider bleen nu, eller vi må tage den i brug igen, uden at gøre en masse ud af det, vil han måske føle det på samme måde? Han er vel trods alt ikke ældre, end at han spejler sig meget i vores reaktioner?

Hvor længe skal man forsøge, før man "giver op"?

Vi håber, du kan fornemme, hvordan Victor er, og ser frem til dit svar:o)

Mange hilsner

far og mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder