Selvværd, personlighed og mærke egne grænser

5. september 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Selvværd, personlighed og mærke egne grænser

Hej igen

Tak for dine tidligere svar. De hjulpet mine egne refleksioner. Nu er jeg her igen. Min store datter er blevet 5 år. Hun er dejlig nysgerrig, hun er opmærksom på sin lillesøster på 1 1/2 år og hun er glad for at gå i børnehave.

Når jeg henvender mig nu, så er det fordi jeg - når jeg ser min store seje datter bliver i tvivl om, hvordan jeg bedst kan bakke hende op - og sikre at hun kan mærke egne grænser.

Hun kommer tit fra legeaftaler eller fra leg i børnehaven og fortæller at hun ikke fik lov til at bestemme, at xx kun ville lege med hende, hvis hun gjorde sådan og sådan og jeg fornemmer at hun nogle gange gerne vil sige fra, men ikke rigtig kan finde ud af det. Eller måske stikker det ikke så dybt?
Jeg har dog set hende lege med nabopigen, og der skal ikke meget til før denne legekammerat bliver sur eller vil hjem og min datter prøver at tilpasse sig hende, så godt som hun overhovedet kan. Min datter vil rigtig gerne lege og bliver ked af det når legekammeraten igen sætter noget på tværs i legen.

Jeg prøver at spørge ind til det der var sjovt og ofte er der masser at fortælle. Og jeg prøver at fortælle hende at hun har flere muligheder fx:
1. Det er i orden at sige fra, hvis hun ikke har lyst til det som legekammeraten insisterer på.
2. Hun kan sige at hvis ikke de kan skiftes til at ...

Annonce

... bestemme, så vil hun ikke lege mere.
3. Hvis hun føler at hun bliver drillet, så er det ok at finde en voksen.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne hende med mig selv - og det er jo farligt, for hun er sit eget individ. Jeg havde selv en mor, der hele tiden pressede på for at jeg skulle tage initiativ - hun syntes altid at mine veninder bestemte for meget. Jeg havde det fint med situationen som jeg husker det. Men ikke med at min mor pressede mig - og fik gjort det til en magtkamp mellem børn, som jeg så skulle prøve at efterleve. Og måske (nej - jeg er sikker) var mit selvværd heller ikke helt i top.

Jeg ved du før har nævnt selvværd som en vigtig faktor - jeg prøver, men jeg kan mærke at jeg selv falder ned i nogle mønstre, som jeg tror kommer fra min egen barndom.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med at jeg blev den stille, flittige og hjælpsomme pige. Jeg ved ikke om min datter er på vej til at blive sådan. Jeg vil bare gerne sikre mig at det ikke er fordi hun føler (mærker) at hun ikke har andre valg, hvis du forstår.

Mange hilsener
Mor til en sej 5-årig

Ps. Herhjemme kompenserer hun godt og grundigt med lillesøster, der bliver halet med i alle mulige lege, skal klædes ud, bæres, køre på scooter efter storesøsters mange påhit. Vi er opmærksomme på det og træder til, når der er behov.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.