Svar: Væk med bleen..

4. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære C´s forældre

Det lyder lidt for mig, som om at C har brug for den tryghed som bleen giver og derfor beder om at få en på. I fortæller jo at han, når han går rundt uden ble, godt kan finde ud af at sige til og godt kan mærke og fornemme både afføring og vandladningstrang - og alligevel vil han gerne have bleen på.

Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at bruge buksebleer til ham, der kan trækkes op og ned som et par underbukser og så tale med ham om, at bleen netop er en sikkerhed. Det er ikke meningen at han skal tisse og lave i sin ble, men derimod bruge toilettet - også selvom han har ble på.

Jeg synes I skal indføre faste toilettider - det kan være om morgenen, som det første når han står op og om aftenen, f.eks. i forbindelse med at han får et aftenbad. Det kan også være inden I kører op for at handle eller inden han løber ud for at lege. til at begynde med er 2 toilettider dagligt nok - men stille og roligt vil det være rigtig godt at øge dette, så han kommer fast på toilettet med 3-4 timers mellemrum.

Det er naturligvis en forudsætning at han selv viser interesse for at ville træne renlighed - det er vigtigt at det foregår som et samarbejde og at I forklarer ham at I vil hjælpe ham og støtte ham. At I godt ved at det er svært og at I netop derfor synes det er rigtig fint med bleen, men at han også skal prøve toilettet og gøre det sammen med jer.

Han ved jo godt at de andre i børnehaven træner renlighed og har sandsynligvis hørt den anden dreng sige, at han ikke skal bruge ble, når han er tre år osv. Han ved det godt og har det sandsynligvis ikke rart med det - men han har brug for jeres støtte til lige at komme over den sidste hurdle.

Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så vil han sige nej og vil få minutter efter så tisse alligevel. Derfor skal I i stedet, tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser, inden vi kører" som en helt naturlig ...

Annonce

... regel der gælder for både voksne og børn. Det er ikke et spørgsmål om at træne renlighed, men mere et spørgsmål om at sådan gør man naturligt, det gør vi alle sammen og han må i den forbindelse også gerne se at I tisser, inden I tager af sted :)

Når han sidder på toilettet og I har på fornemmelsen at han godt kan lave afføring, så prøv at få ham til at presse. Bed ham forsøge slå en prut, prøv at gøre det til noget sjovt, hvis han kan få numsen til at lave lyd - i forsøget på dette, vil han naturligt presse lidt og det kan gøre at der kommer lidt afføring ud. Vis ham det og ros ham, så han fornemmer at det ikke var så slemt og derfor bedre tør give slip. Sørg for at hans mave fungerer godt, afføringen må ikke være hård, det må ikke være svært at komme af med.

Hvis han går helt i baglås og har brug for at have sin ble på, når han laver afføring, så kan I godt lade ham gøre dette - men prøv at opfordre ham til at sætte sig på toilettet med bleen på, så det ikke foregår bag sofaen, men stadig på toilettet. Så er tiden mod at gøre det uden ble kortere ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt, men mere tilhænger af at lade bleen blive på og give toilettider, bruge bleen som et par underbukser der er sikre :) Våde bukser er et nederlag hver gang - en tør ble er en succesoplevelse og hvis det når at dryppe lidt i bleen, så kan den ofte bruges igen (stadig succes), hvor underbukser er nødt til at blive skiftet (nederlag). Går det galt og skal bleen skiftes, så er det jo netop rigtig godt at han havde den på og så prøver I bare næste gang :)

Hvis han slet ikke vil samarbejde, så er han ikke parat og så skal han have lov til at have sin ble på og I må vente på, at han selv viser lyst til at forsøge :) Med de ting der sker i jeres familie lige i øjeblikket, er overskuddet til at træne renlighed måske ikke så stort, hverken hos C eller jer forældre ... :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger