Sove for sig selv - 2 mdr.

4. september 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sove for sig selv - 2 mdr.

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min søn som nu er snart 8 uger. Jeg ammer ham som du foreslog; Altså han vågner af en lur, bliver ammet, puslet, vi hygger og leger og så bliver han ammet fra det andet bryst inden han ligges i seng igen.

Det virker som om han ikke kun tager toppen af det andet bryst, men faktisk tager et helt måltid. Han har i det hele taget svært ved at sige stop efter amningerne. Hvis det stod til ham ville han gerne spise 45 min ved hver amning, hvor han efter 25-30 min bare ligger og hyggespiser, her tager jeg ham fra for ellers gør det for ondt i brystvorterne. Når han er taget fra virker han mæt og tilfreds.

Med hensyn til hans søvn, så har vi meget svært ved at få ham til at sove i barnevognen eller i liften. Han vil kun sove på os. Han græder meget når han kommer ud af vores arme. Vi har prøvet at ligge ham efter han er faldet i søvn ved brystet og vi har prøvet at ligge ham når han er lige ved at falde i søvn, så han stadig er vågen når vi ligger ham.

Hvis det endelig lykkes så vil han kun sove der i 45 min, så vågner han og vil op og sove videre på en af os. Jeg har kunnet læse mig frem til at det er ...

Annonce

... der han skifter søvnrytme. Når vi når de 45 min og han begynder at bevæge sig prøver vi at vugge barnevognen, eller køre lidt frem og tilbage men uden held. Han vågner helt og begynder at græde. Det er så her vi tager ham op. Vi har også prøvet at gå ture med ham, men der sker det samme. Efter 45 min begynder han at græde og det bliver bare værre hvis vi går videre. Det hjælper kun at komme op.

Når vi ligger ham for natten er det bedre. Han falder som regel i søvn ved brystet eller bliver vugget i søvn på armen med en sang. Så kan vi ligge ham i liften og han sover som regel 3-4 timer første gang. Så får han mad og sover så 2-3 timer. Når han så vågner der (oftest omkring kl. 3-4) og får mad, så er han meget urolig resten af natten. Han vrider sig og virker som om han har ondt i maven. Han falder igen til ro hos en af os, men bliver hurtigt urolig igen når han bliver lagt i liften.

Det er utrolig hårdt fordi han kun vil være hos en af os, så i løbet af dagen hvor min kæreste er på arbejde er det en kamp for mig at komme på toilettet og få noget at spise fordi jeg næsten ikke kan ligge ham fra mig.

Jeg håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin