Svar: Pause i toilet-træning?
26. august 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Ms mor
Tillykke med lillesøster og velkommen igen :)
Det lyder som om at jeres dreng har brug for mere tid og jeg synes I skal give ham ble på, som I plejer og så lade ham være - give ham en pause.
Det er helt normalt at børn, i forbindelse med at der kommer en lille ny i familien, går lidt tilbage i udvikling - han ser lillesøster blive skiftet og oplever at I bruger meget tid på puslebordet og på skiftning og hende - og lysten til selv at skulle slippe sin ble daler. Og det er okay, han må godt beholde bleen lidt endnu.
Det kan nogle gange hjælpe at vise ham billeder fra hans selv var baby og tale med ham om, hvordan han blev skiftet, badet, fik mad osv. og hvis du har billeder af de forskellige ting, vil det være rigtig godt. Og så kan du tale med ham om hvor dejligt det er at han nu er det større og alt det fantastiske han kan i kraft af at være den store dejlige dreng som han er - så du får ham pejlet lidt ind på, at det med at tisse og lave på toilettet, det er ved at være tiden. Men det er meget vigtigt at det sker stille og roligt og uden at han føler sig presset og føler sig forkert.
Det kan hjælpe at læse bøger om emnet, bøger om renlighed og der findes her mange forskellige. Det kan f.eks. være bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :)
I skal sørge for at holde hans mave godt igang, så det at skulle lave afføring ikke er noget der forbindes med ubehag, det må ikke gøre ondt, når han presser. Prøv derfor at få lidt ekstra væske i ham, give ham lidt grovere brød, lidt mere frugt og også gerne lidt ekstra krydderier i aftensmaden - så han naturligt får sagt lidt gang i maven.
Hvor lang tid der skal gå afhænger helt af hvordan han reagerer og hvad han viser lyst til. Årstiden taler ikke så godt for renlighedstræning - men I kan stadig godt nå at forsøge. Hvis han har mod på det, så prøv umiddelbart med toilettider morgen og aften i en periode. Som det første når han står op og som det sidste inden han går i seng - gerne i forbindelse med, at han f.eks. er i bad. Det er ikke noget I skal kæmpe om eller gøre et større problem ud af, bare sig, som noget helt naturligt "sæt dig lige på toilettet imens mor fylder badekarret" eller lignende. Og i løbet af dagen skal I ikke gøre noget, men lade ham have sin ble på.
Det kan godt være at I ikke behøver give ham fuldstændig pause, men kan nøjes med at give ham pause om dagen og så kun have 1-2 toilettider dagligt. Det må I prøve at vurdere.
Når han atter virker tryg ved det hele og føler sig mindre presset, så kan I forsøge med faste toilettider dagen igennem. Så vil det være godt at han kommer på med 3 til max 4 timers mellemrum. Hvis han nogle gange selv viser lyst til at forsøge, så skal I naturligvis udnytte dette.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske