Svar: Pause i toilet-træning?

26. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ms mor

Tillykke med lillesøster og velkommen igen :)

Det lyder som om at jeres dreng har brug for mere tid og jeg synes I skal give ham ble på, som I plejer og så lade ham være - give ham en pause.

Det er helt normalt at børn, i forbindelse med at der kommer en lille ny i familien, går lidt tilbage i udvikling - han ser lillesøster blive skiftet og oplever at I bruger meget tid på puslebordet og på skiftning og hende - og lysten til selv at skulle slippe sin ble daler. Og det er okay, han må godt beholde bleen lidt endnu.

Det kan nogle gange hjælpe at vise ham billeder fra hans selv var baby og tale med ham om, hvordan han blev skiftet, badet, fik mad osv. og hvis du har billeder af de forskellige ting, vil det være rigtig godt. Og så kan du tale med ham om hvor dejligt det er at han nu er det større og alt det fantastiske han kan i kraft af at være den store dejlige dreng som han er - så du får ham pejlet lidt ind på, at det med at tisse og lave på toilettet, det er ved at være tiden. Men det er meget vigtigt at det sker stille og roligt og uden at han føler sig presset og føler sig forkert.

Det kan hjælpe at læse bøger om emnet, bøger om renlighed og der findes her mange forskellige. Det kan f.eks. være bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på ...

Annonce

... potten :)

I skal sørge for at holde hans mave godt igang, så det at skulle lave afføring ikke er noget der forbindes med ubehag, det må ikke gøre ondt, når han presser. Prøv derfor at få lidt ekstra væske i ham, give ham lidt grovere brød, lidt mere frugt og også gerne lidt ekstra krydderier i aftensmaden - så han naturligt får sagt lidt gang i maven.

Hvor lang tid der skal gå afhænger helt af hvordan han reagerer og hvad han viser lyst til. Årstiden taler ikke så godt for renlighedstræning - men I kan stadig godt nå at forsøge. Hvis han har mod på det, så prøv umiddelbart med toilettider morgen og aften i en periode. Som det første når han står op og som det sidste inden han går i seng - gerne i forbindelse med, at han f.eks. er i bad. Det er ikke noget I skal kæmpe om eller gøre et større problem ud af, bare sig, som noget helt naturligt "sæt dig lige på toilettet imens mor fylder badekarret" eller lignende. Og i løbet af dagen skal I ikke gøre noget, men lade ham have sin ble på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan godt være at I ikke behøver give ham fuldstændig pause, men kan nøjes med at give ham pause om dagen og så kun have 1-2 toilettider dagligt. Det må I prøve at vurdere.

Når han atter virker tryg ved det hele og føler sig mindre presset, så kan I forsøge med faste toilettider dagen igennem. Så vil det være godt at han kommer på med 3 til max 4 timers mellemrum. Hvis han nogle gange selv viser lyst til at forsøge, så skal I naturligvis udnytte dette.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!