Brev:
Vågner om natten og vil ikke sove videre i egen seng - og ny baby på vej!
26. august 2011
Alder:
15 mdr.
Hej Helen
Tjaa, så blev det min tur at henvende mig til dig.
Det drejer sig om vores lille dreng på 15 snart 16 mdr. Han har gennem det sidste lange stykke tid (1/2 år) vågnet op om natten og har kun ville sove videre, når han er kommet ind i vores seng. Da det først begyndte tænkte vi, at dette ville han helt sikkert vokse fra og at det bare var et spm om tid. Vi har den holdning at han skal have al den trykhed han overhovedet beder om - og jeg kan egentlig godt forstå at det er det rareste for ham at ligge mellem mor og far.
Nå, men situationen er nu den at der om 2 mdr kommer endnu en baby, så vi føler efterhånden at vi bliver presset fra den front og ikke bare kan lade tiden gå og vente på at vores dreng selv finder ud af at sove videre. Vi er enige om, at når der kommer en ny baby, går det ikke at vores dreng stadig sover i vores soveværelse - da babygråd helt sikkert vil vække ham. Efterhånden er det også sådan at Far sover i stuen, simpelthen for at få den bedste søvn - og der er jo heller ikke ønskværdigt.
Vores dreng kan vågne efter 1 time, andre gange går der længere tid - synes ikke rigtig at der er et mønster i hans opvågninger. Jeg har gjort det, at lade ham sove videre i vores seng, hvorefter at jeg så bærer ham ind på sit eget værelse. Dette har gået fint et stk tid, men nu er han begyndt at vågne, når han fornemmer, hvor vi er på vej hen og han skal i egen seng.
Til daglig er han glad og leger livligt inde på sit værelse, og han og storesøster (snart 4 år) leger til tider oppe i tremmesengen - så fornemmer absolut ikke at han forbinder sengen med noget dårligt. Desuden falder han selv i søvn i sengen om aftenen, efter at han har fået sine 100 ml sutteflaske, han har sin sut og sit blestykke, som han elsker over alt på jorden. Der er en lille vågelampe tændt hos ham, så han vågner ikke op i mørke. Han er ikke sutteafhængig, således at opvågningerne hænger sammen med tab af sut - han spytter ofte sutten ud i løbet af natten.
Når han vågner, sætter han sig op og græder. Han er ikke til at lægge ned igen, med mindre at det er med tvang. Prøver at putte ham igen, men han strikker voldsomt imod og græder. Vi har prøvet at inorerer hans opvågning og have døren på klem, så han kan høre hvad vi laver, og jeg har fortalt ham og alt muligt bras netop for at han kan høre os. Vi har prøvet at tage ham op og sidde med ham stille og roligt inde på værelset, men han stritter imod så snart han fornemmer at han skal over i egen seng.
Vi har prøvet ikke at tage ham op, men sidde ved siden af ham og holde ham i hånden og prøve at berolige ham- men det hele synes nytteløst. Vi har overvejet en madras på hans værelse, men synes ikke at denne løsning er optimal, da det jo adskiller mor og far om natten. - og desuden vil han atter vågne og være ked af det. Det skal siges at vi ikke er til at han græder sig selv i søvn, selvfølgelig er lidt småklynk og utilfredshed helt ok.
Til daglig er han den gladeste livlige dreng, der drøner rundt herhjemme og i vuggestuen. Han spiser varieret og godt, og efter aftensmad men inden flaske, får han havrefras - så mener heller ikke at det kan være sult der plager ham. Vand og mælk får han rigeligt af i løbet af dagen. Ørerne er også tjecket og de er fine.
Han sover ca. 2 timer til middag (11.30-13.30) og bliver lagt i egen seng omkring 19.15. Han vågner omkring 06-07- så det er jo helt fint.
Jeg har egentlig ikke noget problem med at han vågner og kommer ind til os - det er jeg sikker på nok skal gå over på et tidspunkt, men min bekymring går mere på hvad vi gør, når baby nr 3 kommer på banen - og at de 2 små evt vækker hinanden. Det ville være rart hvis en god rytme kunne indføres noget tid inden baby, så vores dreng ikke føles at han er rygget ud af soveværelset, fordi at der er kommet en ny..
Jeg er efterhånden ved at løbe tør for gode ideer, så håber at du har lidt guldkorn i ærmet.
På forhånd tak for hjælpen og tak for en fantastisk brevkasse, hvor man ofte kan finde hjælp.
Hilsen Mig