Vågner om natten og vil ikke sove videre i egen seng - og ny baby på vej!

26. august 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vågner om natten og vil ikke sove videre i egen seng - og ny baby på vej!

Hej Helen

Tjaa, så blev det min tur at henvende mig til dig.

Det drejer sig om vores lille dreng på 15 snart 16 mdr. Han har gennem det sidste lange stykke tid (1/2 år) vågnet op om natten og har kun ville sove videre, når han er kommet ind i vores seng. Da det først begyndte tænkte vi, at dette ville han helt sikkert vokse fra og at det bare var et spm om tid. Vi har den holdning at han skal have al den trykhed han overhovedet beder om - og jeg kan egentlig godt forstå at det er det rareste for ham at ligge mellem mor og far.

Nå, men situationen er nu den at der om 2 mdr kommer endnu en baby, så vi føler efterhånden at vi bliver presset fra den front og ikke bare kan lade tiden gå og vente på at vores dreng selv finder ud af at sove videre. Vi er enige om, at når der kommer en ny baby, går det ikke at vores dreng stadig sover i vores soveværelse - da babygråd helt sikkert vil vække ham. Efterhånden er det også sådan at Far sover i stuen, simpelthen for at få den bedste søvn - og der er jo heller ikke ønskværdigt.

Vores dreng kan vågne efter 1 time, andre gange går der længere tid - synes ikke rigtig at der er et mønster i hans opvågninger. Jeg har gjort det, at lade ham sove videre i vores seng, hvorefter at jeg så bærer ham ind på sit eget værelse. Dette har gået fint et stk tid, men nu er han begyndt at vågne, når han fornemmer, hvor vi er på vej hen og han skal i egen seng.

Til daglig er han glad og leger livligt inde på sit værelse, og han og storesøster (snart 4 år) leger til tider oppe i tremmesengen - så fornemmer absolut ikke at han forbinder sengen med noget dårligt. Desuden falder han selv i søvn i sengen om aftenen, efter at han har fået sine 100 ml sutteflaske, han har sin sut og sit blestykke, som han elsker over alt på jorden. Der er en lille vågelampe tændt hos ham, så han vågner ikke op i mørke. Han er ikke sutteafhængig, således at opvågningerne hænger sammen med tab af sut - han spytter ofte sutten ud i løbet af natten.

Når han vågner, ...

Annonce

... sætter han sig op og græder. Han er ikke til at lægge ned igen, med mindre at det er med tvang. Prøver at putte ham igen, men han strikker voldsomt imod og græder. Vi har prøvet at inorerer hans opvågning og have døren på klem, så han kan høre hvad vi laver, og jeg har fortalt ham og alt muligt bras netop for at han kan høre os. Vi har prøvet at tage ham op og sidde med ham stille og roligt inde på værelset, men han stritter imod så snart han fornemmer at han skal over i egen seng.

Vi har prøvet ikke at tage ham op, men sidde ved siden af ham og holde ham i hånden og prøve at berolige ham- men det hele synes nytteløst. Vi har overvejet en madras på hans værelse, men synes ikke at denne løsning er optimal, da det jo adskiller mor og far om natten. - og desuden vil han atter vågne og være ked af det. Det skal siges at vi ikke er til at han græder sig selv i søvn, selvfølgelig er lidt småklynk og utilfredshed helt ok.

Til daglig er han den gladeste livlige dreng, der drøner rundt herhjemme og i vuggestuen. Han spiser varieret og godt, og efter aftensmad men inden flaske, får han havrefras - så mener heller ikke at det kan være sult der plager ham. Vand og mælk får han rigeligt af i løbet af dagen. Ørerne er også tjecket og de er fine.
Han sover ca. 2 timer til middag (11.30-13.30) og bliver lagt i egen seng omkring 19.15. Han vågner omkring 06-07- så det er jo helt fint.

Jeg har egentlig ikke noget problem med at han vågner og kommer ind til os - det er jeg sikker på nok skal gå over på et tidspunkt, men min bekymring går mere på hvad vi gør, når baby nr 3 kommer på banen - og at de 2 små evt vækker hinanden. Det ville være rart hvis en god rytme kunne indføres noget tid inden baby, så vores dreng ikke føles at han er rygget ud af soveværelset, fordi at der er kommet en ny..

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for gode ideer, så håber at du har lidt guldkorn i ærmet.

På forhånd tak for hjælpen og tak for en fantastisk brevkasse, hvor man ofte kan finde hjælp.

Hilsen Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år