Svar: Er det ok med faste toilettider? - 2 år, 9 mdr.
19. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære stolte og forundrede mor
Hvor er det dejligt, at jeres datter sådan fra den ene dag til den anden erklærer at nu er det tid til at undvære bleen :)
Det er det bedste tegn man kan få fra sit barn - at det selv giver udtryk for at ville træne renlighed og dermed bedste udgangspunkt for at et samarbejde kan begynde.
Det er en rigtig god idé at hun har faste toilettider og de tidspunkter du nævner er meget fine. Ligesom jeg vil anbefale! :) Det vil være rigtig godt, at du ikke spørger din datter om hun skal tisse, men at du siger "Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" eller lignende og så følges hun derud. Det skal ske som noget helt naturligt.
Hvis du først begynder at spørge "skal du tisse?" så vil hun hurtigt begynde at sige nej og så kommer der mange uheld.
Det er en stor fordel med de faste toilettider, fordi det giver hende oplevelsen af succes. Det lykkes at tisse på toilettet og de små uheld i bukserne, som hver gang er et nederlag undgås.
Det er rigtig dejligt at du også kan mærke, at hendes mave fungerer bedre end den har gjort længe. Og ja - du kan sagtens have ret i, at hun har holdt afføringen lidt tilbage, fordi hun syntes det var ubehageligt at skulle lave i bleen. Eller også er det bare både sjovere og lettere at komme af med det, når hun nu sidder på toilettet og fokus er omkring det :)
Og ja - børn kan godt blive renlige fra den ene dag til den anden - og det er rigtig dejligt når det sker. Plads til uheld skal der dog stadig være og der kan godt ske tilbagefald, især fordi vi lige nu går den kolde tid i møde. Det betyder mere tøj og dermed mere besvær med at nå toilettet. Samtidig forsvinder interessen også lidt og hun kan risikere at "glemme" toilettet, fordi det er sjovere at lege ... så tilbagefald kan komme, men stadig er de faste toilettider så en rigtig god idé og har man en aftale om at der tisses af inden man løber på legepladsen, så er sandsynligheden for at der sker uheld i flyverdragten også mindre :)
Bleen om natten skal bibeholdes - de fleste børn har brug for ble om natten et godt stykke tid efter de har smidt den om dagen.
Og på bilture, kan det også være rigtig fornuftigt med en ble. Det er her vigtigt at I forklarer hende, at hun ikke skal tisse i bleen, at det er en sikkerhed og den virker so et par trusser. At I stadig kører ind og tisser på en tankstation undervejs, at hun stadig gerne må sige til - men at det er godt med sikkerheden, for der er ikke altid toiletter lige når man skal ... :) Hvis hun holder sig og det så går galt og hun tisser i sit tøj, så vil hun blive ulykkelig. En tør ble giver en succesoplevelse og kommer der så noget i bleen, så er det ikke et nederlag, men netop godt at hun havde den på. Et par våde bukser er aldrig en succes ...
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske