Svar: Renlighed?
26. juli 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Lea
Det er rigtig godt at I har fundet ud af at laktulose, kan hjælpe jeres dreng til mere regelmæssig afføring og forhåbentlig vil det på sigt kunne regulere sig selv via kost og væskeindtag.
Det lyder også som om at han er bevidst om når han skal lave både afføring og tisse og det er naturligvis helt okay, at I hjælper ham med at komme på toilettet.
Som jeg læser dit brev, så har I taget bleen af ham og det er derfor vigtigt at han kommer på toilettet og ikke laver i bleen. Det er helt okay, - han lyder også til at være ked af bleen og som om at han vil blive ked af det, hvis I pludselig kræver at han skal have den på igen ...
Det er naturligt, for alle børn, at de ikke vil på toilettet, når de leger allerbedst, ligesom det er naturligt at de har svært ved at mærke at de skal tisse. De har ikke nogen rutiner omkring vandladning og har ikke koncentrationen på fornemmelsen for at skulle og derfor siger de ofte nej, hvis man spørger om de skal tisse. Det er derfor en rigtig god idé ikke at spørge, men i stedet tage barnet ved hånden og følge på toilettet med en kort besked som "kom, vi skal lige tisse inden vi kører" eller lignende. Det er en god idé at gøre det til en regel, som gælder alle i familien og ikke kun barnet. Vi tisser alle sammen som noget naturligt, når vi står op om morgenen, som det sidste inden vi går i seng og f.eks. inden vi kører op for at handle. Og disse rutiner skal også gælde jeres dreng.
Jeg går ud fra at han stadig bruger ble om natten og det skal I naturligvis blive ved med. Men i løbet af dagen er det fint at I nu forsøger uden ble - og så med faste toilettider. Det er her vigtigt ikke at presse ham til toilettet alt for tit, men netop forsøge at holde det naturligt i forhold til spisning, leg, sengetid, når han alligevel skal i bad osv.
Det vil være rigtig godt at I hjælper ham med at få tisset af inden han skal andre ting. Så når han er færdig med at spise og gerne vil ud at lege, så siger I til ham at han skal tisse først og lege bagefter. På den måde oplever han ikke, at I kommer og afbryder hans leg efter ½-1 time, fordi han skal tisse, men at han får lov til at lege videre.
Når I så skal køre og han skal med, så er det fordi I skal køre at legen afbrydes og igen - så skal han lige ud at tisse inden I tager af sted. Altså hele tiden prøve at få toilettiderne puttet ind som noget naturligt og ikke noget som virker generende. I hvert fald for det meste - for naturligvis vil der være gange, hvor det ikke altid kan lade sig gøre og hvor han skal ud at tisse, også selvom han ikke har lyst. Netop der, hvor I kan se på ham og kan regne ud at han skal tisse, fordi det f.eks. er 3 timer siden sidst.
Og her er det naturligvis fint at I roser ham, lokker med en halv vingummi eller lignende - på sigt skal han naturligvis kunne tisse og lave på toilettet uden disse ting :)
Det er vigtigt at se på toilettræning som et samarbejde og prøve at følge ham, så han opfatter det som noget positivt. Hvis det bliver en magtkamp hver gang, så bliver det hurtigt meget problematisk og renlighedsprocessen vil trække ud.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske