Svar: Renlighed?

26. juli 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lea

Det er rigtig godt at I har fundet ud af at laktulose, kan hjælpe jeres dreng til mere regelmæssig afføring og forhåbentlig vil det på sigt kunne regulere sig selv via kost og væskeindtag.

Det lyder også som om at han er bevidst om når han skal lave både afføring og tisse og det er naturligvis helt okay, at I hjælper ham med at komme på toilettet.

Som jeg læser dit brev, så har I taget bleen af ham og det er derfor vigtigt at han kommer på toilettet og ikke laver i bleen. Det er helt okay, - han lyder også til at være ked af bleen og som om at han vil blive ked af det, hvis I pludselig kræver at han skal have den på igen ...

Det er naturligt, for alle børn, at de ikke vil på toilettet, når de leger allerbedst, ligesom det er naturligt at de har svært ved at mærke at de skal tisse. De har ikke nogen rutiner omkring vandladning og har ikke koncentrationen på fornemmelsen for at skulle og derfor siger de ofte nej, hvis man spørger om de skal tisse. Det er derfor en rigtig god idé ikke at spørge, men i stedet tage barnet ved hånden og følge på toilettet med en kort besked som "kom, vi skal lige tisse inden vi kører" eller lignende. Det er en god idé at gøre det til en regel, som gælder alle i familien og ikke kun barnet. Vi tisser alle sammen som noget naturligt, når vi står op om morgenen, som det sidste inden vi går i seng og f.eks. inden vi kører op for at handle. Og disse rutiner skal også gælde jeres dreng.

Jeg går ud fra at han stadig bruger ble om natten og det skal I naturligvis blive ved med. Men i løbet af dagen er det fint at I nu ...

Annonce

... forsøger uden ble - og så med faste toilettider. Det er her vigtigt ikke at presse ham til toilettet alt for tit, men netop forsøge at holde det naturligt i forhold til spisning, leg, sengetid, når han alligevel skal i bad osv.

Det vil være rigtig godt at I hjælper ham med at få tisset af inden han skal andre ting. Så når han er færdig med at spise og gerne vil ud at lege, så siger I til ham at han skal tisse først og lege bagefter. På den måde oplever han ikke, at I kommer og afbryder hans leg efter ½-1 time, fordi han skal tisse, men at han får lov til at lege videre.

Når I så skal køre og han skal med, så er det fordi I skal køre at legen afbrydes og igen - så skal han lige ud at tisse inden I tager af sted. Altså hele tiden prøve at få toilettiderne puttet ind som noget naturligt og ikke noget som virker generende. I hvert fald for det meste - for naturligvis vil der være gange, hvor det ikke altid kan lade sig gøre og hvor han skal ud at tisse, også selvom han ikke har lyst. Netop der, hvor I kan se på ham og kan regne ud at han skal tisse, fordi det f.eks. er 3 timer siden sidst.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og her er det naturligvis fint at I roser ham, lokker med en halv vingummi eller lignende - på sigt skal han naturligvis kunne tisse og lave på toilettet uden disse ting :)

Det er vigtigt at se på toilettræning som et samarbejde og prøve at følge ham, så han opfatter det som noget positivt. Hvis det bliver en magtkamp hver gang, så bliver det hurtigt meget problematisk og renlighedsprocessen vil trække ud.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder