Brev:
Generthed over for andre børn
26. juli 2011
Alder:
3 år, 10 mdr.
Generthed over for andre børn
Hej Helen
Tak for dit sidste svar om renlighed - selvom jeg ikke gik tilbage til bleen, brugte jeg meget af det andet og i samarbejde med børnehaven, vendte det kort tid efter og det går nu meget bedre.
Der er stadig uheld og jeg skal nogle gange minde ham om toilettet, men i det store og hele går det fremad..
Nu har jeg dog brug for et nyt råd, denne gang om generthed. Jeg tænker det endda kan hænge sammen med den svære renlighed ?!?.
Min søn har altid været meget genert over for andre børn - over for voksne er der ikke noget, der går han lige til dem uden problemer. Samtidig er han morsyg, meget morsyg!
For at starte med morsygen, så er jeg meget bevidst om, at det fylder en del og gør mit bedste for at skabe situationer, hvor andre voksne tager over og jeg holder mig i baggrunden - men jeg er alene med ham og han har ikke et forhold til sin far, så i det daglige er det kun mig og ham. Det gør det meget svært at bryde nogle dumme rutiner.
Fx græder han altid når jeg aflevere ham i børnehaven og siger ofte, at "jeg vil dig mor" og klamre sig til mig. Han har det bedst med at komme tidligt, så der ikke er så mange børn, men til gengæld en voksen der kan sidde lidt med ham. Som regel går det over inden jeg når ud af døren, men vi skal lige igennem det, som om det er blevet et ritual. Det er pokkers svært for mig at finde en måde at bryde det på, har forsøgt med småting, men i sidste ende, så er det jo mig der afleverer ham hver morgen.
Han virker ellers meget glad for børnehaven, så er ikke i tvivl om, at han er trives der.
Jeg siger altid farvel til ham, smiler og småsnakker med ham og pædagogerne - og går kort efter, så jeg ikke trækker det ud. Jo længere jeg er der, jo længere tid tager det for ham at komme ud af det igen.
Men min største bekymring er hans generthed over for børn. Jeg syntes desværre det bliver værre og værre. Jeg var selv genert som barn og selvom jeg mere eller mindre er vokset fra det, så ønsker jeg ikke han skal opleve de samme plager som jeg. Derfor passer jeg meget på og fortæller aldrig ham og andre, at han er genert. Jeg forsøger også at gå forrest og taler til andre børn, hvis vi møder nogle på en legeplads mm, så han kan se, at det er ok.
I øjeblikket er det dog så slemt, at han skal bruge omkring 1 1/2 time hvis vi besøger venner, før han vil begynde at lege med deres børn. Også selvom det er nogle vi ofte besøger. Jeg sidder tit på gulvet sammen med børnene, for at være i nærheden af dem og ham, så det måske kan løsne lidt op. Hvis jeg ikke gør det, så sidder han hellere ved mig og leger slet ikke. Han har altid søgt meget tryghed og har brugt at sidde hos mig eller en anden voksen og "taget en pause", men han kan bestemt også lege vildt og tumle rundt.
Jeg forsøger ikke at lade min irritation skinne igennem, men ved også at det er umuligt, han skal nok opdage det og så får jeg det skidt. For jeg er jo ikke sur på ham, jeg vil bare så gerne at han skal have det godt...
På legepladsen kan han hygge sig, så længe der ikke er andre børn på hans vej. Han kan gå helt i baglås, hvis et barn kommer for tæt på eller maser sig lidt frem for at komme forbi.
Jeg har snakket med både vuggestue og børnehave om det og begge steder sige de, at de slet ikke kan genkende det. Der leger han fint med de andre børn og virker ikke genert. Meget autoritærtro over for voksne, men ikke noget ud over det sædvanlige.
Så selvom jeg ønsker det modsatte, må jeg jo "hjælpe" hans generthed på vej, men jeg står midt i det og kan ikke se, hvor jeg skal sætte ind eller hvad jeg gør forkert. Håber du kan komme med nogle gode bud - eller redskaber til hvordan jeg kan hjælpe ham til at blive en mere selvsikker og glad dreng.
Tak