Renlighed?

26. juli 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Renlighed?

Hej Helen.

Jeg skriver til dig pga min store dreng på 3 år og 1 mdr

Jeg ved ikke om vi har gjort det forkerte i forhold til ham og renlighed.

Lidt forhistorie:

Matthes har haft afføring ofte... meget ofte (små lorte 4-8 gange dagligt) vi har været til egen læge og børnelæge flere gange. men da det aldrig har generet ham, og hans udviklig har været som den skulle, har lægerne ikke ment at der var noget galt.

Vi har dog nu besluttet, at give ham laktulose da jeg har læst og søgt efter en forklaring på hans afføringmønster (vi mente ikke selv, at det kunne være rigtigt). Efter hvad jeg har fundet ud af, kunne det dog godt tyde på forstoppelse han har haft hele tiden :-( det skal dog siges at det aldrig har været smertefuld for ham at komme af med, han har bare været meget ked og irriteret over at skulle have skiftet ble hele tiden - hvilket jo har gjort ondt på os at skulle udsætte ham for.
Det eneste råd vi fik fra lægerne har været at det ville hjælpe hvis han blev renlig.

Så nu er vi begyndt på wc træning og laktulose.

Det går sådan set rigtig godt. Han har efter vi er startet på laktulosen haft stor afføring hver anden dag på toilettet. og vi husker ham på at komme på ...

Annonce

... toilettet, hvor han ofte tisser, og han kan tydeligt styre at tisse. han har bla været hos farmor hvor han sagde til hver gang han skulle osv. han har selvfølgelig også haft nogle uheld (1-2 om dagen).
nu til problemet....

Det er tit at han ikke vil på toilettet selvom han tydeligt skal tisse (han kan holde sig længe og trisser rundt)... vi får ham for det meste overtalt med de pædagogisk (og upædagogiske) ting vi har til ham. han har en lille dvd maskine som han gerne vil se på imens han sidder derude, han får en lille vingummi når han tisser og et lille stykke chokolade når han laver lort (det er meget lidt slik det bliver til) og han bliver selvfølgelig rost.

Men men men er det helt forkert det vi gør? han kan jo finde ud af det med toilettet, men vil jo ikke rigtig, og kan blive meget irriteret over at vi insisterer nogle gange. Det er særligt når han leger godt, at han selvfølgelig ikke lige har lyst at gå på wc'et.

Hvis det er forkert, skal han så have bleen på igen? Det skal siges at han er meget stolt når han får tisset og lavet lort på wc'et (han fortæller gerne om det).

Synes alle andre børn der bliver wc trænet at det er et hit hele tiden??

Med venlig hilsen
Lea

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor