Brev:
Renlighed?
26. juli 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Renlighed?
Hej Helen.
Jeg skriver til dig pga min store dreng på 3 år og 1 mdr
Jeg ved ikke om vi har gjort det forkerte i forhold til ham og renlighed.
Lidt forhistorie:
Matthes har haft afføring ofte... meget ofte (små lorte 4-8 gange dagligt) vi har været til egen læge og børnelæge flere gange. men da det aldrig har generet ham, og hans udviklig har været som den skulle, har lægerne ikke ment at der var noget galt.
Vi har dog nu besluttet, at give ham laktulose da jeg har læst og søgt efter en forklaring på hans afføringmønster (vi mente ikke selv, at det kunne være rigtigt). Efter hvad jeg har fundet ud af, kunne det dog godt tyde på forstoppelse han har haft hele tiden :-( det skal dog siges at det aldrig har været smertefuld for ham at komme af med, han har bare været meget ked og irriteret over at skulle have skiftet ble hele tiden - hvilket jo har gjort ondt på os at skulle udsætte ham for.
Det eneste råd vi fik fra lægerne har været at det ville hjælpe hvis han blev renlig.
Så nu er vi begyndt på wc træning og laktulose.
Det går sådan set rigtig godt. Han har efter vi er startet på laktulosen haft stor afføring hver anden dag på toilettet. og vi husker ham på at komme på toilettet, hvor han ofte tisser, og han kan tydeligt styre at tisse. han har bla været hos farmor hvor han sagde til hver gang han skulle osv. han har selvfølgelig også haft nogle uheld (1-2 om dagen).
nu til problemet....
Det er tit at han ikke vil på toilettet selvom han tydeligt skal tisse (han kan holde sig længe og trisser rundt)... vi får ham for det meste overtalt med de pædagogisk (og upædagogiske) ting vi har til ham. han har en lille dvd maskine som han gerne vil se på imens han sidder derude, han får en lille vingummi når han tisser og et lille stykke chokolade når han laver lort (det er meget lidt slik det bliver til) og han bliver selvfølgelig rost.
Men men men er det helt forkert det vi gør? han kan jo finde ud af det med toilettet, men vil jo ikke rigtig, og kan blive meget irriteret over at vi insisterer nogle gange. Det er særligt når han leger godt, at han selvfølgelig ikke lige har lyst at gå på wc'et.
Hvis det er forkert, skal han så have bleen på igen? Det skal siges at han er meget stolt når han får tisset og lavet lort på wc'et (han fortæller gerne om det).
Synes alle andre børn der bliver wc trænet at det er et hit hele tiden??
Med venlig hilsen
Lea