Svar: Hvornår smider de natbleen
25. juli 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Lisa
Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten og I har bestemt ikke forpasset noget :)
Det er rigtig vigtigt at I giver jeres datter ble på fortsat, om aftenen, når hun skal sove. Først, når hun begynder at have en tør ble om morgenen, kan I arbejde på at hun stille og roligt begynder at skulle undvære den. Så længe bleen ikke er tør, skal hun have den på.
Det giver tryghed, at have bleen på. Hvis man tager den af for tidligt, så vil hun vågne op og være våd i sin seng. Det vil for det første afbryde hendes nattesøvn (og jeres), men endnu vigtigere - det vil give hende følelse af nederlag. For det er ikke rart og hun vil blive ked af det og føle sig forkert. Det er derfor meget bedre at vågne op med en våd ble, der kan skiftes end at vågne op i en våd seng og føle at man ikke kan holde sig og det er forkert ... :)
Når hun begynder at have en tør ble om morgenen eller har flere nætter, hvor du fornemmer at hun tisser lige inden hun vågner, så kan I overveje om I vil forsøge at tage hende på toilettet inden I selv går i seng. Det kan hjælpe hende, at hun kommer op der, følges på toilettet og følges tilbage i seng igen. Ved at få tømt blæren sent på aftenen, kan I være heldige at hun så begynder at kunne holde sig til om morgenen. Men I skal ikke gøre det, før hun begynder at vise sig parat til det og måske, vil det komme helt af sig selv :)
En del børn lider af ufrivillig natlig vandladning og det betyder at de tisser i sengen om natten, også selvom de er fuldstændig renlige om dagen. Dette behandler man normalt ikke før 7 års alderen. Det er for tidligt at tale om dette hos jer, men det er mere for at sige, at det er normalt at børn tisser om natten til de er ret gamle :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske