Svar: Hvornår smider de natbleen

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lisa

Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten og I har bestemt ikke forpasset noget :)

Det er rigtig vigtigt at I giver jeres datter ble på fortsat, om aftenen, når hun skal sove. Først, når hun begynder at have en tør ble om morgenen, kan I arbejde på at hun stille og roligt begynder at skulle undvære den. Så længe bleen ikke er tør, skal hun have den på.

Det giver tryghed, at have bleen på. Hvis man tager den af for tidligt, så vil hun vågne op og være våd i sin seng. Det vil for det første afbryde hendes nattesøvn (og jeres), men endnu vigtigere - det vil give hende følelse af nederlag. For det er ikke rart og hun vil blive ked af det og føle sig forkert. Det er derfor meget bedre at vågne op med en våd ble, der kan skiftes end at vågne op i en våd seng og føle at man ikke kan holde sig og det er forkert ... :)

Når hun begynder at have en tør ...

Annonce

... ble om morgenen eller har flere nætter, hvor du fornemmer at hun tisser lige inden hun vågner, så kan I overveje om I vil forsøge at tage hende på toilettet inden I selv går i seng. Det kan hjælpe hende, at hun kommer op der, følges på toilettet og følges tilbage i seng igen. Ved at få tømt blæren sent på aftenen, kan I være heldige at hun så begynder at kunne holde sig til om morgenen. Men I skal ikke gøre det, før hun begynder at vise sig parat til det og måske, vil det komme helt af sig selv :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En del børn lider af ufrivillig natlig vandladning og det betyder at de tisser i sengen om natten, også selvom de er fuldstændig renlige om dagen. Dette behandler man normalt ikke før 7 års alderen. Det er for tidligt at tale om dette hos jer, men det er mere for at sige, at det er normalt at børn tisser om natten til de er ret gamle :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder