Svar: Afføring - hvor tit?

28. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære evigt bekymrede forældre

Jeres søns behov for væske er 1/6 af hans vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer f.eks. 6000gram, så er hans døgnbehov 1000ml mælk.

Jeg går ud fra at amningen nu fungerer så godt, at han får sit behov for mælk dækket hos mor og at de to flasker han får i døgnet på 80-90ml er et reelt behov de to gange, men at han derudover lever af modermælk. Det lyder rigtig fint og helt okay - det lyder som om at du skal være stolt og glad over, at det nu er lykkes dig at øge din mælkeproduktion så meget, at han får så stor en del af sit behov dækket fra dig.

At han kun har afføring 2 gange om ugen er helt normalt. Det skyldes at han får så meget modermælk som han gør. Børn der udelukkende ammes, har ikke så hyppig afføring som børn der får flaske. Der er ikke særligt mange affaldsstoffer i modermælk og han optager derfor al næring fra modermælken uden at noget udskilles som afføring. Der er en del affaldsstoffer i modermælkserstatning og derfor anbefales det at børn der lever udelukkende af erstatning, har afføring en gang i døgnet. At jeres dreng således har afføring to gange ugentligt og får 2 flasker modermælkserstatning i døgnet, lyder meget fint og helt normalt :)

I skal se på afføringen og det er her helt normalt at den er flydende, nogle gange næsten vandtynd. Han lyder ikke til at have forstoppelse.

Når man skifter ble på sit barn, så lægger man naturligt mærke til hvordan afføringen ser ud ...

Annonce

... og man ser meget hurtigt, hvis der er de mindste forskelle. Derfor er afføringsproblemer og udseende af afføring noget som de fleste forældre bekymrer sig om ... Det er dog her vigtigt at sige, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og tydeligvis har det godt.

De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.

Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Derfor vil du naturligt også se og fornemme forskel alt efter om du ammer eller giver flaske og netop når du gør begge dele vil forskellen ofte være meget tydelig :)

Men altså normalt, så længe at barnet trives, udvikler sig, tager på, virker glad osv.

Håber I kan bruge ovenstående videre og at det har gjort jer en lille smule mindre bekymret :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!