Svar: Afføring - hvor tit?
28. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære evigt bekymrede forældre
Jeres søns behov for væske er 1/6 af hans vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer f.eks. 6000gram, så er hans døgnbehov 1000ml mælk.
Jeg går ud fra at amningen nu fungerer så godt, at han får sit behov for mælk dækket hos mor og at de to flasker han får i døgnet på 80-90ml er et reelt behov de to gange, men at han derudover lever af modermælk. Det lyder rigtig fint og helt okay - det lyder som om at du skal være stolt og glad over, at det nu er lykkes dig at øge din mælkeproduktion så meget, at han får så stor en del af sit behov dækket fra dig.
At han kun har afføring 2 gange om ugen er helt normalt. Det skyldes at han får så meget modermælk som han gør. Børn der udelukkende ammes, har ikke så hyppig afføring som børn der får flaske. Der er ikke særligt mange affaldsstoffer i modermælk og han optager derfor al næring fra modermælken uden at noget udskilles som afføring. Der er en del affaldsstoffer i modermælkserstatning og derfor anbefales det at børn der lever udelukkende af erstatning, har afføring en gang i døgnet. At jeres dreng således har afføring to gange ugentligt og får 2 flasker modermælkserstatning i døgnet, lyder meget fint og helt normalt :)
I skal se på afføringen og det er her helt normalt at den er flydende, nogle gange næsten vandtynd. Han lyder ikke til at have forstoppelse.
Når man skifter ble på sit barn, så lægger man naturligt mærke til hvordan afføringen ser ud og man ser meget hurtigt, hvis der er de mindste forskelle. Derfor er afføringsproblemer og udseende af afføring noget som de fleste forældre bekymrer sig om ... Det er dog her vigtigt at sige, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og tydeligvis har det godt.
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.
Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Derfor vil du naturligt også se og fornemme forskel alt efter om du ammer eller giver flaske og netop når du gør begge dele vil forskellen ofte være meget tydelig :)
Men altså normalt, så længe at barnet trives, udvikler sig, tager på, virker glad osv.
Håber I kan bruge ovenstående videre og at det har gjort jer en lille smule mindre bekymret :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske