Svar: I tvivl
20. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Din dreng bør ikke sættes på potte, når han ikke er ældre - jeg kan godt se at du synes det er praktisk og du sparer også bleer, men det er dit behov og ikke din drengs behov :)
Renlighed er noget man modnes til - det kræver at man fysiologisk og mentalt bliver parat. At have fysiologisk modenhed betyder at han skal kunne mærke når han tisser og har afføring. Hans hormoner skal være parate til at sende disse signaler, han skal kunne holde sig kortvarigt osv. Der skal være forbindelse mellem hans blære og hjernen, kontrollen over disse ting styres af hormoner.
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke kan styre disse ting - han kan godt mærke afføringen i bleen som noget ubehageligt og derfor sende signaler til dig om, at han har brug for en ren ble - men hans hjerne er ikke moden til at kunne sende signaler om tissetrang osv. og slet ikke klar til at kunne holde sig.
Hver ting til sin tid - det er alt for tidligt - og jo, det er "potte-træning" selvom du ikke synes det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske