Brev:
Hvad kan jeg ændre i putteritual - 12 mdr.
21. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Hvad kan jeg ændre i putteritual - 12 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om min 12 måneder gamle datters spisevaner og et evt. ammestop og meget er sket siden - både godt og skidt. Det gode er, at min datter endelig, efter 6 uger, begyndte at spise grød i vuggestuen og i det hele taget er begyndt at vælge vuggestuen til...skøøønt!!
Herhjemme er hun også begyndt at putte mad i munden, efter jeg har taget en række tiltag og ikke mindst efter jeg selv er begyndt at slappe mere af og tro på, at det nok skal lykkes. Hun tygger maden nu og er begyndt at synke den også. Hun udforsker maden og hygger sig længe med at undersøge den og smage på den.
På minussiden er jeg gået ned med stress og er sygemeldt fra mit arbejde. Jeg lider af et massivt søvnunderskud som har påvirket min selvværds/selvtillidsfølelse betragteligt. Jeg er alene med min datter, uden et stort netværk, og der har været kæmpestore udfordringer med min datters søvnmønster gennem hendes nu et årige liv.
Jeg har en tæt kontakt med min sundhedsplejerske, og vi er blevet enige om, at det er bedst at stoppe helt med amning. Min datter har svært ved at forstå, at hun må ammes inden putning men ikke om natten og det er en kæmpe kamp at holde hende fra brystet og kun amme én gang. Vi er oppe i timer hver nat og jeg kan ikke holde til det længere! Vi har en meget stærk symbiose, som jeg gerne ser brudt lidt nu, så hun kan knytte sig til andre ned mig og derved gøre det lettere for andre at passe og putte hende.
Jeg ammer hende ikke længere om dagen. Hendes dag ser sådan ud:
Oppe ca. 6.30
Kl. 7.00 Øllebrød og vand
I vuggestue hvor hun nu er oppe på 2 x grød
Der sover hun to lure, ml. 40 min og 1½ pr. gang.
Henter hende kl. 15.30
kl. 16 Yoghurt med brødkrummer og frugt (hun spiser stadig ikke brød)
Kl. 17.30/18 aftensmad som vi spiser sammen (hun spiser fisk, kød, ris, kartofler, sovs, kogte grøntsager)
Kl. 19 natgrød, typisk havregrød (stor portion)
kl. 19.30 amming
puttes derefter.
Nogle gange skal hun lige puttes igen et par gange, andre gange sover hun til ved 1-2 tiden om natten og så starter "balladen". Jeg er begyndt at vente lidt med at gå ind til hende når hun vågner for lige at høre hvad hun har brug for. Så lægger jeg hende ned igen og holder en hånd på hendes ryg/arm og hvisker schyy du skal sove nu... efter et par min sover hun igen, men vågner tit igen og igen over flere timer, hver time.
Hun har tidligere sovet inde i min seng, men så vil hun ammes hele tiden så jeg har skubbet tidspunktet til ved 4-5 tiden, hvor hun så kommer ind og skriger og hyler til jeg "giver mig" og ammer hende. Så kan hun sove et par timer mere.
Vi har hidtil kørt et fast putteritual, som har virket fint. Hun får et bad inden natgrød og så går vi ind og trækker gardiner for og siger godnat til Barbapappa-natlampen og sætter os på en stol. Her ammer jeg hende mens jeg synger første vers af Elefantens Vuggevise et par gange og siger tak for dagen til/med hende. Når hun er ved at falde i søvn tager jeg hende fra og putter hende i sengen og blir derinde til hun sover. Det tager typisk mellem 5-10 min. Som regel kommer der kun et lille klynk fra hende. Efter vuggestuestart er hun godt grydeklar der.
Jeg har prøvet at gå ud af rummet og sige godnat og være ude i køkkenet så hun kan høre mig, men så står hun op og klynker til jeg kommer tilbage og sidder ved siden af hende til hun sover.
Hvad skal jeg ændre? Og hvordan kommer jeg væk fra amningen i putteritualet og senere på natten? Hun bruger IKKE sut, men har nusseklud og jeg lægger en spillebamse ned til hende.
Jeg håber inderligt, at du kan komme med et godt råd for jeg hænger snart i laser over de dårlige nætter og jeg kan jo ikke være sygemeldt i al evighed.
Med venlig hilsen
Odille