Svar: Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.
16. maj 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære forældre
Det er rigtig vigtigt at I sørger for at holde jeres datters mave naturligt igang - det gør I ved at sikre hende væske nok, men også se på sammensætningen af den mad hun spiser. Det er vigtigt at hun får havregrød, havregryn eller lignende om morgenen, så hun får nogle fibre den vej. Det er også vigtigt at hun spiser frugt og bær - både frisk frugt og så f.eks. en gammeldags frugtgrød - det kan godt sætte lidt gang i maven.
Derudover skal hun spise grøntsager, kød, fisk og også have mad med krydderier, som både giver smag, men som også har betydning for fordøjelsen. Det kan være en fordel hvis hun spiser kogte grøntsager frem for råkost, netop for at maven bedre kan arbejde med maden og holde sig igang. Fiber er godt, men det kræver et stort indtag af væske og hvis hun ikke drikker helt nok, så kan det gøre at maven stopper ...
Hvis I ikke kan holde maven igang naturligt ved at ændre lidt på sammensætningen af den mad hun spiser, så vil det være godt at give hende laktulose. Hun skal ikke have tynd mave, men hun skal opleve at det at skulle af med afføring ikke er forbundet med noget ubehageligt. Det må ikke gøre ondt og det gør det, hvis afføringen er for hård. Så tør hun ikke presse og holder igen og ender så med at holde sig så meget, at hun bliver yderligere forstoppet og endnu mere utryg ved at presse og få det ud. Så maven skal holdes igang - det er vigtigt.
Derudover lyder det som om at hun er ret god til at fornemme både vandladnings og afføringstrang og hun når også toilettet i tide, når de handler om at skulle tisse, - ligesom hun kan holde sig, til I er i nærheden af et toilet. Det er super fint og her synes jeg det vil være synd at give hende en ble på, fordi hun jo gerne vil være fri, selv beder om at undvære den og faktisk klarer det rigtig godt.
Afføringen må hun dog gerne have i bleen og jeg tænker at det kan være med til at give hende en ro, netop at vide, at hun har bleen på - og så lære hende at fornemme, hvornår det så egentlig er at det er tid. Når hun kommer og siger til, men ikke tør sætte sig på toilettet, så giv hende bleen på og lad hende sidde på toilettet med bleen. Så hun oplever at sidde der og støttes i at det kan hun sagtens klare, men så hun samtidig oplever trygheden ved at have sin ble på.
I takt med at hun så bliver fysiologisk og mentalt parat, forbinder det at have afføring med noget som er okay og godt kan fornemme, hvornår tid er - så kan I i fællesskab tale med hende om at sætte sig på toilettet præcis som hun plejer, men nu uden ble :)
Med hensyn til væskebehov, så beregnes det normalt således (tal fra min tid på børneafdelingen):
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Det betyder at jeres datter, med den alder hun har, skal have ca 100ml pr kg. hun vejer. Hvis hun f.eks. vejer 15 kg, så er hendes væskebehov 1500ml i døgnet. Heri skal naturligt medtænkes at hun drikker mindre, hvis hun sidder meget stille og har brug for mere væske, hvis hun sveder, løber og leger, det er varmt udenfor osv.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske