Svar: Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.

16. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Det er rigtig vigtigt at I sørger for at holde jeres datters mave naturligt igang - det gør I ved at sikre hende væske nok, men også se på sammensætningen af den mad hun spiser. Det er vigtigt at hun får havregrød, havregryn eller lignende om morgenen, så hun får nogle fibre den vej. Det er også vigtigt at hun spiser frugt og bær - både frisk frugt og så f.eks. en gammeldags frugtgrød - det kan godt sætte lidt gang i maven.

Derudover skal hun spise grøntsager, kød, fisk og også have mad med krydderier, som både giver smag, men som også har betydning for fordøjelsen. Det kan være en fordel hvis hun spiser kogte grøntsager frem for råkost, netop for at maven bedre kan arbejde med maden og holde sig igang. Fiber er godt, men det kræver et stort indtag af væske og hvis hun ikke drikker helt nok, så kan det gøre at maven stopper ...

Hvis I ikke kan holde maven igang naturligt ved at ændre lidt på sammensætningen af den mad hun spiser, så vil det være godt at give hende laktulose. Hun skal ikke have tynd mave, men hun skal opleve at det at skulle af med afføring ikke er forbundet med noget ubehageligt. Det må ikke gøre ondt og det gør det, hvis afføringen er for hård. Så tør hun ikke presse og holder igen og ender så med at holde sig så meget, at hun bliver yderligere forstoppet og endnu mere utryg ved at presse og få det ud. Så maven skal holdes igang - det er vigtigt.

Derudover lyder det som om at hun er ret god til at fornemme både vandladnings og afføringstrang og hun når også toilettet i tide, når de handler om at ...

Annonce

... skulle tisse, - ligesom hun kan holde sig, til I er i nærheden af et toilet. Det er super fint og her synes jeg det vil være synd at give hende en ble på, fordi hun jo gerne vil være fri, selv beder om at undvære den og faktisk klarer det rigtig godt.

Afføringen må hun dog gerne have i bleen og jeg tænker at det kan være med til at give hende en ro, netop at vide, at hun har bleen på - og så lære hende at fornemme, hvornår det så egentlig er at det er tid. Når hun kommer og siger til, men ikke tør sætte sig på toilettet, så giv hende bleen på og lad hende sidde på toilettet med bleen. Så hun oplever at sidde der og støttes i at det kan hun sagtens klare, men så hun samtidig oplever trygheden ved at have sin ble på.

I takt med at hun så bliver fysiologisk og mentalt parat, forbinder det at have afføring med noget som er okay og godt kan fornemme, hvornår tid er - så kan I i fællesskab tale med hende om at sætte sig på toilettet præcis som hun plejer, men nu uden ble :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til væskebehov, så beregnes det normalt således (tal fra min tid på børneafdelingen):

0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer

Det betyder at jeres datter, med den alder hun har, skal have ca 100ml pr kg. hun vejer. Hvis hun f.eks. vejer 15 kg, så er hendes væskebehov 1500ml i døgnet. Heri skal naturligt medtænkes at hun drikker mindre, hvis hun sidder meget stille og har brug for mere væske, hvis hun sveder, løber og leger, det er varmt udenfor osv.

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år