Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.

16. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.

Hej Helen

Vores datter har faktisk, siden hun var 2 år, været ret motiveret for at smide bleen og vist interesse. I februar havde hun bleen af en hel dag uden uheld, men ville ikke lave stort. Så vi gav hende bleen på igen, da hun fik hård mave.

Så har vi bare ladet den ligge indtil sidste weekend, hvor vi tog bleen af hende. Det bad hun selv om. Hun har helt styr på det med at tisse og kommer selv og siger til. Jeg siger; "nu skal vi alle ud og tisse af inden vi kører", men ofte vil hun ikke. Jeg kan jo ikke tvinge hende, men hun skal så heller ikke tisse, mens vi f.eks. er ude at handle. Skal jeg bare lade hende selv styre det?

Hun sover uden ble i barnevognen og har haft flere nætter uden tis i bleen. Hun kan holde sig i ret lang tid, så jeg tænker også på, om hun drikker nok. Hvor meget skal en pige på den alder helst drikke?

Men det store problem er stadig at lave stort. Første gang fik hun ble på, da der gik 2 dage uden noget. Så lavede hun 1 gang herhjemme og ved dagplejeren på toilettet. Rigtig fint. ...

Annonce

... Her fik hun selvfølgelig ros.

Men så fik hun hård mave og jeg føler, at det har gjort hende usikker. Så i weekenden lavede hun i bleen på 3 dagen uden noget og i dag har hun lavet 2 gange i underbukserne. Det blev hun rigtig ked af.

Hun siger selv nu, at hun ikke tør gøre det på toilettet, og jeg tror hun har svært ved at vurdere, hvor tidligt hun skal gå derud. Så ender det med hun går derud flere gange, men giver hurtigt op efter få sekunder.

Er meget i tvivl hvad vi skal gøre. Vi prøver, ikke at gøre det til et problem, men selvfølgelig kan hun nok godt mærke et vis pres. Jeg har sagt, at jeg ved hun kan, men hvis hun gerne vil have en ble på, så er det ikke noget problem. At hun selv bestemmer, hvornår hun er klar.

Skal vi give hende ble på altid, kun når hun beder om det eller tror der snart kommer noget eller skal vi presse hende lidt for at få succesoplevelsen igen?

Er også i tvivl om vi burde give noget Lactulose hvis hun får hård mave, fordi hun holder det inde?

Venlig hilsen

De fortvivlende forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.