Brev:
Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.
16. maj 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Problem at lave stort - 2 år, 9 mdr.
Hej Helen
Vores datter har faktisk, siden hun var 2 år, været ret motiveret for at smide bleen og vist interesse. I februar havde hun bleen af en hel dag uden uheld, men ville ikke lave stort. Så vi gav hende bleen på igen, da hun fik hård mave.
Så har vi bare ladet den ligge indtil sidste weekend, hvor vi tog bleen af hende. Det bad hun selv om. Hun har helt styr på det med at tisse og kommer selv og siger til. Jeg siger; "nu skal vi alle ud og tisse af inden vi kører", men ofte vil hun ikke. Jeg kan jo ikke tvinge hende, men hun skal så heller ikke tisse, mens vi f.eks. er ude at handle. Skal jeg bare lade hende selv styre det?
Hun sover uden ble i barnevognen og har haft flere nætter uden tis i bleen. Hun kan holde sig i ret lang tid, så jeg tænker også på, om hun drikker nok. Hvor meget skal en pige på den alder helst drikke?
Men det store problem er stadig at lave stort. Første gang fik hun ble på, da der gik 2 dage uden noget. Så lavede hun 1 gang herhjemme og ved dagplejeren på toilettet. Rigtig fint. Her fik hun selvfølgelig ros.
Men så fik hun hård mave og jeg føler, at det har gjort hende usikker. Så i weekenden lavede hun i bleen på 3 dagen uden noget og i dag har hun lavet 2 gange i underbukserne. Det blev hun rigtig ked af.
Hun siger selv nu, at hun ikke tør gøre det på toilettet, og jeg tror hun har svært ved at vurdere, hvor tidligt hun skal gå derud. Så ender det med hun går derud flere gange, men giver hurtigt op efter få sekunder.
Er meget i tvivl hvad vi skal gøre. Vi prøver, ikke at gøre det til et problem, men selvfølgelig kan hun nok godt mærke et vis pres. Jeg har sagt, at jeg ved hun kan, men hvis hun gerne vil have en ble på, så er det ikke noget problem. At hun selv bestemmer, hvornår hun er klar.
Skal vi give hende ble på altid, kun når hun beder om det eller tror der snart kommer noget eller skal vi presse hende lidt for at få succesoplevelsen igen?
Er også i tvivl om vi burde give noget Lactulose hvis hun får hård mave, fordi hun holder det inde?
Venlig hilsen
De fortvivlende forældre