Svar: Renlighed og afføring

12. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sophia

Det er for mange børn svært at skulle give slip på deres afføring. Det er sværere end det er med urin. Mange børn ser afføring som en del af dem selv og det at presse, slippe og lade det dumpe ned i toilettet, hvorefter det så skyldes ud og er væk - det er svært.

Hos jer har der oven i denne proces med at skulle give slip på afføringen så været problemer med hård mave. Jeg er rigtig glad for at høre at I har starte movicol, det er rigtig godt og meget vigtigt at I bibeholder dette, så jeres drengs mave fungere. Det er nemlig vigtigt at han får en længere periode, hvor han ikke oplever at det med afføring er forbundet med ubehag. Det må ikke gøre ondt og han må ikke skulle presse unødigt meget for at få det ud.

Så lige nu synes jeg det er rigtig godt at holde fast i, at han sagtens kan tisse på toilettet og det er super godt at han gør det. Bleen bør han så få på til middag og kan så lave i den så han lige på det punkt, får lidt ro på.

Og så tænker jeg, at jeres dreng er så gammel og lyder temmelig kvik (han har jo overhørt samtalen om, at det er til sommer han skal være renlig:)) og jeg synes faktisk, at I skal være ærlige og lave en helt konkret aftale med ham.

Jeg synes godt at I må forklare ham, at han skal lære at lave på toilettet og at I vil ...

Annonce

... hjælpe ham med det. Tal med ham om, hvordan han fungere, læs bøger om hvordan maden kommer igennem systemet, hvordan kroppen virker, hvad hans krop har brug for, for at fungere godt osv. så I taler til hans intellekt (naturligvis på hans niveau).

I må gerne direkte opstille et mål der hedder, at til sommer skal han være helt uden ble - han ved jo godt at det mål er der, og lyder umiddelbart til at være indstillet på det, så hvorfor ikke udnytte det og gøre det til en aftale mellem jer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Stille og roligt så synes jeg at I skal begynde at kræve af ham, at han sætter sig på toilettet, når han har afføring. Til at begynde med naturligt i bleen, men når han kan det og er tryg ved det, så skal han gøre det på toilettet uden ble. Det er altså okay at stille nogle krav om, at han ikke får ble på, render rundt og leger og laver i bleen, men får lidt bevidsthed om at det er på badeværelset og helst på toilettet det foregår - ikke på legepladsen, bag sofaen eller andre steder :)

Så lige nu ro på i forhold til afføring, lad ham bruge bleen, men tal også til hans intellekt, gør det til et fælles projekt og samarbejd omkring det, så han føler at han også bliver lyttet til og er en naturlig del af de beslutninger det bliver taget :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder