Svar: Renlighed og afføring
12. maj 2011
Alder:
4 år
Kære Sophia
Det er for mange børn svært at skulle give slip på deres afføring. Det er sværere end det er med urin. Mange børn ser afføring som en del af dem selv og det at presse, slippe og lade det dumpe ned i toilettet, hvorefter det så skyldes ud og er væk - det er svært.
Hos jer har der oven i denne proces med at skulle give slip på afføringen så været problemer med hård mave. Jeg er rigtig glad for at høre at I har starte movicol, det er rigtig godt og meget vigtigt at I bibeholder dette, så jeres drengs mave fungere. Det er nemlig vigtigt at han får en længere periode, hvor han ikke oplever at det med afføring er forbundet med ubehag. Det må ikke gøre ondt og han må ikke skulle presse unødigt meget for at få det ud.
Så lige nu synes jeg det er rigtig godt at holde fast i, at han sagtens kan tisse på toilettet og det er super godt at han gør det. Bleen bør han så få på til middag og kan så lave i den så han lige på det punkt, får lidt ro på.
Og så tænker jeg, at jeres dreng er så gammel og lyder temmelig kvik (han har jo overhørt samtalen om, at det er til sommer han skal være renlig:)) og jeg synes faktisk, at I skal være ærlige og lave en helt konkret aftale med ham.
Jeg synes godt at I må forklare ham, at han skal lære at lave på toilettet og at I vil hjælpe ham med det. Tal med ham om, hvordan han fungere, læs bøger om hvordan maden kommer igennem systemet, hvordan kroppen virker, hvad hans krop har brug for, for at fungere godt osv. så I taler til hans intellekt (naturligvis på hans niveau).
I må gerne direkte opstille et mål der hedder, at til sommer skal han være helt uden ble - han ved jo godt at det mål er der, og lyder umiddelbart til at være indstillet på det, så hvorfor ikke udnytte det og gøre det til en aftale mellem jer.
Stille og roligt så synes jeg at I skal begynde at kræve af ham, at han sætter sig på toilettet, når han har afføring. Til at begynde med naturligt i bleen, men når han kan det og er tryg ved det, så skal han gøre det på toilettet uden ble. Det er altså okay at stille nogle krav om, at han ikke får ble på, render rundt og leger og laver i bleen, men får lidt bevidsthed om at det er på badeværelset og helst på toilettet det foregår - ikke på legepladsen, bag sofaen eller andre steder :)
Så lige nu ro på i forhold til afføring, lad ham bruge bleen, men tal også til hans intellekt, gør det til et fælles projekt og samarbejd omkring det, så han føler at han også bliver lyttet til og er en naturlig del af de beslutninger det bliver taget :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske