Renlighed og afføring

12. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Renlighed og afføring

Hej Helen

I november skrev til dig omkring vores søn William og at han havde en svær tid omkring at skippe bleen og følgerne.

Vi har fulgt dine råd så godt som muligt.

Status på William er, at han kan helt perfekt selv styre når han skal tisse - og han går også med ud og tisser inden vi skal køre eller når vi beder ham om det. Han brokker sig rigtig meget om det at vaske hænder, men han gør det.

Omkring afføring, så er det en helt anden historie.

Først så har vi et indtryk af, at der i børnehaven er blevet gjort rigtig meget ud af at få ham og en gruppe børn renlige i vinter/forår, så det er blevet til en konkurrence. (Der er mange blebørn i børnehaven og jeg tror simpelthen ikke at de gad skifte flere bleer). Samtidig har bemanding og struktur været fraværende i børnehaven siden november og er først nu ved at komme på plads, men det har stadigvæk svært at få personalet til at overholde de aftaler vi laver.

Aftalen i børnehaven har været, at han fik ble på efter frokost også tog de den af ham 1-2 timere senere. Det har også gået forholdsvis godt, men siden februar har han haft meget hård mave og meget store afføringsklumper der var svære at komme ud (det har været ca. hver 2. weekend) Han har lavet på toilettet og været stolt og glad, men når de her omgange kom så gjorde det jo ondt og gjorde ham utryg. Samtidig har brugt det meste af dagen på at trykke og trykke og han er en dreng med gang i og kan derfor ikke se og vil ikke ind på toilettet hver gang. Han siger selv, at han jo ikke ved hvornår de kommer.

Vi har talt med sundhedsplejerske og gennemgået hans mad - den er fin og han får også nok væske. Vi er utrolig opmærksomme på denne del og tilbyder hele tiden noget at drikke og han kan også selv komme til noget.

For så ca. 4 uger siden gik hans mave tæt på i stå, vi begyndte at give ham sveskejuice hver aften. Vi gjorde det i ca. 8-10 dage, men da der ...

Annonce

... stadigvæk var 1-2 dage mellem hver afførring og han tit sætte sig for at trykke og afføringen var hård når den kom ud så ringede jeg til lægen og vi aftalte at give ham ½ brev movicol om aften.

Han har nået at få 2 x ½ brev og 2x 1/4 brev og så er der kommet gang i hans mave. Afføringen er nu blød og nogle dage er der kommet 2 gange.

Så nu kommer jeg endelig til det.

Aftale er nu med børnehave, at de giver ham ble til frokost (de sidste 2 dage har de glemt det og han har haft afføring i bukserne). I dag huskede de det og han gjorde det i bleen.

Vi kan ikke få nogen rigtig dialog med pædagogerne, der kommer ingen indspark til hvad vi skal så.

Hvad gør vi? - Skal vi trække ham skrigende og græden på toilette for at overholde til faste tider ? (jeg håber det ikke)

Skal vi bare lige lade ham få ble på til frokost som aftalt også i weekenderne? Kommer det så af sig selv?

Skal vi gå tilbage og give ham ble på hele dagen?

Vi er på hærens mark og ved ikke helt hvad ben vi skal stå på. Vi skælder ham aldrig ud når han har haft uheld. Vi prøver at fortælle ham at det uheldigt og at det ville være nemmere hvis han bad om en ble. Jeg har prøvet at købe et lille spil til ham som han kun måtte bruge på toilette. Det fangede ham 2-3 gange så var det lige meget. Vi sidder gerne på toilette med ham.

Vi har før oplevet, at han ikke før han selv kan se en pointet gør det han blive bedt om.

En af pædagogerne fortalte, at da hun skulle hjælpe ham med at skifte tøj efter et uheld, at hun havde sagt, at det er ok at lave uheld, men han skulle hjælpe til og at han godt kunne øve sig på toilettet. Han havde kigget på hende og svaret at det behøvedes han ikke, fordi han først skulle gøre det til sommer (han har overhørt en samtale min mand og jeg har haft uden for, hvor vi har talt om at vi måske blot skulle lade tiden gå ind til sommerferie også sætte ind der).

Hjælp.

Sophia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.