Svar: Kamp med at blive renlig

12. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forvirrede mor

Renlighed lykkes bedst, hvis både barn og voksne er enige om det - og det bedste udgangspunkt er, hvis barnet selv kommer og siger, at det gerne vil have bleen af og prøve toilet eller potte ...

Hos jer lyder det som om at jeres dreng ikke har været helt parat, men er blevet 'tvunget' til det, fordi I og de voksne i børnehaven syntes det var passende ... Han har så mentalt nu forstået, at det er det I vil have, han har hørt flere gange at "store drenge bruger ikke ble" og derfor vil han nu ikke have bleen på - men helt parat virker han faktisk ikke. Du beskriver en dreng, som stort set dagligt tisser og laver i bukserne - på trods af at han er udemærket klar over, hvad der forventes af ham ...

Jeg synes faktisk at han skal have lov til at få en ble på og jeg synes du skal tale med ham om, at bleen ikke betyder at han skal tisse og lave i den, men at det er en sikkerhed, hvis han ikke kan nå toilettet. Det er meget vigtigt at han stadig opfordres til at gå på toilettet, men når han så ikke når det, så "er det jo godt at han havde bleen på".

Det er meget vigtigt at fjerne skylden fra hans skuldre, for lige nu lyder han faktisk til at føle skyld, føle sig forkert. Når han griner og virker ligeglad med det våde tøj, så er det fordi han er usikker. Han ved jo godt at han ikke lever op til jeres krav, så hvordan skal han reagere ...

Du skal læse bøger for ham om hvordan kroppen fungere. Hvad der sker med maden vi spiser, væsken vi drikker. Du skal også tale med ham om at det ikke er hans skyld, det er ikke ...

Annonce

... ham, det er galt med, det er fordi hans blære driller. Og det er jo sådan at man ikke må drille, derfor er I nødt til at hjælpe hinanden med at få drilleblæren til at gøre det rigtige. Det betyder at bleen kommer på, for hvis blæren så tisser, så får han ikke våde bukser - men det betyder også at han har en chance for at nå toilettet, så blæren ikke får lov til at drille.

Du skal hjælpe ham med at finde et toilet i børnehaven, som han kan bruge og hvor der er dør - så han ikke sidder åben, hvor de andre børn kan kikke på ham. Det er okay og helt naturligt at være blufærdig og det er synd, hvis han skal tisse sammen med en masse andre, hvis han har det skidt med det. Så han skal vide, hvor der er et toilet, som han kan være tryg ved at bruge og du må gerne tage ham med rundt og tale med ham om, netop at bruge toilettet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal du til sommer, når I har sommerferie, lade ham løber rundt udenfor i et par badebukser, så han der bliver bevidst om hvad der foregår og hvad signaler kroppen sender. Og gøre det muligt for ham at komme hurtigt ind eller hen til en potte, når det så er nu.

Det vil være helt okay at han bruger bleen i børnehaven, det er også et nederlag, hver gang han får våde bukser og det er ikke sjovt eller rart i forhold til de andre børn. Og hjemme kan I så tage bleen af, så I kun træner renlighed der. Du har hjemme også mulighed for netop at lave aftaler med ham - og igen, et samarbejde er nødvendigt, du kan ikke tvinge ham, men kun opmuntre og hjælpe på vej :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!