Svar: Kamp med at blive renlig
12. maj 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære forvirrede mor
Renlighed lykkes bedst, hvis både barn og voksne er enige om det - og det bedste udgangspunkt er, hvis barnet selv kommer og siger, at det gerne vil have bleen af og prøve toilet eller potte ...
Hos jer lyder det som om at jeres dreng ikke har været helt parat, men er blevet 'tvunget' til det, fordi I og de voksne i børnehaven syntes det var passende ... Han har så mentalt nu forstået, at det er det I vil have, han har hørt flere gange at "store drenge bruger ikke ble" og derfor vil han nu ikke have bleen på - men helt parat virker han faktisk ikke. Du beskriver en dreng, som stort set dagligt tisser og laver i bukserne - på trods af at han er udemærket klar over, hvad der forventes af ham ...
Jeg synes faktisk at han skal have lov til at få en ble på og jeg synes du skal tale med ham om, at bleen ikke betyder at han skal tisse og lave i den, men at det er en sikkerhed, hvis han ikke kan nå toilettet. Det er meget vigtigt at han stadig opfordres til at gå på toilettet, men når han så ikke når det, så "er det jo godt at han havde bleen på".
Det er meget vigtigt at fjerne skylden fra hans skuldre, for lige nu lyder han faktisk til at føle skyld, føle sig forkert. Når han griner og virker ligeglad med det våde tøj, så er det fordi han er usikker. Han ved jo godt at han ikke lever op til jeres krav, så hvordan skal han reagere ...
Du skal læse bøger for ham om hvordan kroppen fungere. Hvad der sker med maden vi spiser, væsken vi drikker. Du skal også tale med ham om at det ikke er hans skyld, det er ikke ham, det er galt med, det er fordi hans blære driller. Og det er jo sådan at man ikke må drille, derfor er I nødt til at hjælpe hinanden med at få drilleblæren til at gøre det rigtige. Det betyder at bleen kommer på, for hvis blæren så tisser, så får han ikke våde bukser - men det betyder også at han har en chance for at nå toilettet, så blæren ikke får lov til at drille.
Du skal hjælpe ham med at finde et toilet i børnehaven, som han kan bruge og hvor der er dør - så han ikke sidder åben, hvor de andre børn kan kikke på ham. Det er okay og helt naturligt at være blufærdig og det er synd, hvis han skal tisse sammen med en masse andre, hvis han har det skidt med det. Så han skal vide, hvor der er et toilet, som han kan være tryg ved at bruge og du må gerne tage ham med rundt og tale med ham om, netop at bruge toilettet.
Og så skal du til sommer, når I har sommerferie, lade ham løber rundt udenfor i et par badebukser, så han der bliver bevidst om hvad der foregår og hvad signaler kroppen sender. Og gøre det muligt for ham at komme hurtigt ind eller hen til en potte, når det så er nu.
Det vil være helt okay at han bruger bleen i børnehaven, det er også et nederlag, hver gang han får våde bukser og det er ikke sjovt eller rart i forhold til de andre børn. Og hjemme kan I så tage bleen af, så I kun træner renlighed der. Du har hjemme også mulighed for netop at lave aftaler med ham - og igen, et samarbejde er nødvendigt, du kan ikke tvinge ham, men kun opmuntre og hjælpe på vej :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske