Brev:
Kamp med at blive renlig
12. maj 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kamp med at blive renlig
Hej Helen
Jeg har brug for et godt råd...
For ca 3-4 måneder siden besluttede jeg, i samarbejde med børnehaven, at tage bleen fra min søn på 3,5 år. Både de og jeg mente, at han var klar, da han ofte kommenterede at han tissede i bleen. Han tissede aldrig i bleen om natten, men ventede til morgenen, hvilket også gav mig tro om, at han var klar.
Det var en meget hård start, hvor han i en uge konsekvens tissede og lavede stort i bukserne. De første gange han tissede på toilettet, virkede han meget skræmt af det hele - nærmest som om han gjorde noget forkert. Han fik masser af ros og pludselig en dag gik det op for ham, at det var ok at bruge toilettet og han skulle hele tiden ud og tisse.
Jeg havde i forvejen læst mange af dine svar og var klar med en hyggekasse og et lille toiletbræt, så han skulle få en god oplevelse med den nye verden. Da kassen blev uinteressant, gik jeg over til et kort, hvor der var nogle felter han skulle tegne og efter 4 tegninger fik en gave.
I starten han var interesseret i at tisse og rigtig stolt, når han fik en lille tegning. Da jeg mente han havde styr på det, fik han nyt kort til når han lavede stort... også det blev fyldt og han var stolt.
Men nu går det knap så godt. Hjemme sige han til, når han skal lave stort, men han kan holde sig ufattelig længe for at undgå at tisse - og flere gange ender det med, at jeg føler, jeg må presse ham til at bruge toilettet.
Jeg har forsøgt at styre det, så jeg ca hver 3 time tager ham med på toilettet, men han skriger, kæmper og går i den modsatte grøft og nægter at tisse. I starten forsøgte jeg at holde fast i, at han skulle blive siddende, men det virkede til at gøre mere skade end gavn, så det opgav jeg hurtigt igen.
Hvis han ikke skal tisse, vil han meget gerne sidde på toilettet og hygge med sut og/eller en bog.
I børnehaven går det slet ikke, jeg har daglig 1-2 poser vådt tøj med hjem. De vil meget gerne fortsætte forsøget og mener, at han nok skal få det vendt på et tidspunkt, men jeg er begyndt at tvivle. Han tisser nogle gang på toilettet, men går meget op i, at andre ikke må vide det eller se ham.
Når vi snakker lidt om de våde poser, virker han enten ligeglad eller nærmest stolt over, at han har dem med hjem.
Det er som om det er flovt at bruge toilettet, men ok at tisse eller lave stort i bukserne.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at han godt kan tisse og lave stort på toilettet, for i påskeferien gik det faktisk meget godt. Men jeg aner ikke hvordan vi skal komme det sidste lille stykke vej i mål.
Jeg er bange for at gøre det værre, hvis jeg giver ham ble på igen - overvejer om han skal have det i børnehaven, for hjemme ser det ud til at gå lidt fremad. Men ved ikke om det gør mere skade, hvis han igen skal have ble på (han var fx meget ked af, at jeg en dag havde glemt "rigtige" badebukser i svømmehallen, men havde en svømmeble med, for han brugte jo ikke ble længere).
Lige nu tænker jeg at bleen er min sidste udvej, jeg syntes at jeg har prøvet mange forskellige fremgangsmåder. Være forstående, støttende, forsøgt at virke ligeglad med vådt tøj - men jeg har også været streng og han har set, at jeg har været ked af, at han hellere vil gå og få ondt i maven end tisse. Jeg syntes jo det er synd, at det skal være så svært for ham.
Noget blokere ham, men jeg kan ikke finde ud af hvad det er.. Håber du har et godt råd.
Hilsen forvirret mor