Svar: Ikke helt tør

5. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Som du beskriver jeres dreng, så har han fuldstændig styr på sin afføring og vandladning. Når han ikke har bukser på, så kan han sagtens holde sig og er opmærksom på at gå på toilettet - men interessen for at tisse er forsvundet og når han leger og er godt igang med at lege, så er det rigtig svært for ham at afbryde legen ...

Problemet er lidt, at det ikke skal være et valg om man skal tisse eller ej. Der bør være en helt fast regel om at man skal tisse på toilettet (når man nu godt kan) og derfor er det vigtigt at I ikke spørger ham, men i stedet giver faste toilettider. Det er altså vigtigt at I ikke siger "skal du tisse?" for så svarer han nej og tisser 10 minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser!" og så gør I det - I tisser og han tisser, som noget helt naturligt fordi man f.eks. altid tisser inden man kører op for at handle.

Og det er her de faste toilettider kommer ind. Vi tisser som det første om morgenen, når vi står op, som det sidste inden vi går i seng. Vi tisser i forbindelse med måltider, inden vi går ud af døren, går ud for at lege osv. og de samme regler skal gælde for jeres dreng. Også pædagogerne i børnehaven ...

Annonce

... skal give ham toilettider og også her gælder det at sikre, at han går derud. Det er ikke nok at sige "du skal lige gå ud at tisse inden du løber ud på legepladsen" - de er nødt til at sikre sig, at han går på toilettet. Og når han så siger "jamen jeg skal skynde mig ud og lege" fordi han vil være den første til at få fat i en mooncar, vil være sikker på at kunne være med til at lege med de andre, når de spiller bold eller lignende, så ligger der en naturligt pædagogisk opgave i, at lære børnene at man altid kan være med til en leg, også selvom man kan tisse. Det er ganske givet ikke første gang de støder på at børn ikke tisser, fordi de skal lege og oplever at det at afbryde en leg for at gå på toilettet ikke altid er velset...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At I skal på ferie vil sandsynligvis være rigtig godt - netop fordi han der jo vil kunne gå rundt uden særlig meget tøj og når han gør det, så har han jo normalt ikke problemer med at nå toilettet. Så det, at han 14 dage igennem naturligt får en rutine med at gå på toilettet vil naturligt påvirke hans rutine, når han kommer hjem igen. Så jeg synes bestemt I skal udnytte ferien til at få skabt nye rutiner, nye regler :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder