Svar: Ikke helt tør
5. maj 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Mor
Som du beskriver jeres dreng, så har han fuldstændig styr på sin afføring og vandladning. Når han ikke har bukser på, så kan han sagtens holde sig og er opmærksom på at gå på toilettet - men interessen for at tisse er forsvundet og når han leger og er godt igang med at lege, så er det rigtig svært for ham at afbryde legen ...
Problemet er lidt, at det ikke skal være et valg om man skal tisse eller ej. Der bør være en helt fast regel om at man skal tisse på toilettet (når man nu godt kan) og derfor er det vigtigt at I ikke spørger ham, men i stedet giver faste toilettider. Det er altså vigtigt at I ikke siger "skal du tisse?" for så svarer han nej og tisser 10 minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser!" og så gør I det - I tisser og han tisser, som noget helt naturligt fordi man f.eks. altid tisser inden man kører op for at handle.
Og det er her de faste toilettider kommer ind. Vi tisser som det første om morgenen, når vi står op, som det sidste inden vi går i seng. Vi tisser i forbindelse med måltider, inden vi går ud af døren, går ud for at lege osv. og de samme regler skal gælde for jeres dreng. Også pædagogerne i børnehaven skal give ham toilettider og også her gælder det at sikre, at han går derud. Det er ikke nok at sige "du skal lige gå ud at tisse inden du løber ud på legepladsen" - de er nødt til at sikre sig, at han går på toilettet. Og når han så siger "jamen jeg skal skynde mig ud og lege" fordi han vil være den første til at få fat i en mooncar, vil være sikker på at kunne være med til at lege med de andre, når de spiller bold eller lignende, så ligger der en naturligt pædagogisk opgave i, at lære børnene at man altid kan være med til en leg, også selvom man kan tisse. Det er ganske givet ikke første gang de støder på at børn ikke tisser, fordi de skal lege og oplever at det at afbryde en leg for at gå på toilettet ikke altid er velset...
At I skal på ferie vil sandsynligvis være rigtig godt - netop fordi han der jo vil kunne gå rundt uden særlig meget tøj og når han gør det, så har han jo normalt ikke problemer med at nå toilettet. Så det, at han 14 dage igennem naturligt får en rutine med at gå på toilettet vil naturligt påvirke hans rutine, når han kommer hjem igen. Så jeg synes bestemt I skal udnytte ferien til at få skabt nye rutiner, nye regler :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske