Ikke helt tør

5. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Ikke helt tør

Hej Helen.

Min dreng smed bleen i oktober sidste år og havde 2-3 gode måneder, hvor han var næsten 100% renlig og tør, også om natten. Vi brugte klistermærker, højtlæsning på potten og masser af ros til at sætte gang i motivationen, det hjalp rigtig meget, og efter et par uger begyndte han at glemme klistermærkerne og bare gå på potten uden problemer. Så langt, så godt.

Så fik vi juleferie og havde 14 dages ferie sammen, og her begyndte han at miste interessen for potten igen og har siden da ikke rigtig gidet at gå på toilettet, når han skal tisse. Han er god til at tisse, når han står op om morgenen og inden han skal i seng, og han er helt tør om natten. Han er 100% renlig med afføring og har aldrig uheld hermed, men han gider ikke at gå på toilettet for at tisse i dagtimerne. Det ender som regel med, at han "lækker" - altså han tisser ikke en hel tår i bukserne, men går og lækker lidt ad gangen, indtil jeg (eller en af pædagogerne i børnehaven) opdager det og siger, at han skal gå ud og tisse. Vi får skiftetøj med hjem stort set dagligt fra børnehaven i en pose, fordi han har "lækket" i bukserne.

Hvis man spørger, om han vil have ble på, stikker han i et hyl - det opfatter han som en straf, og han nægter at have ble på. Jeg synes heller ikke, at det er ...

Annonce

... en god løsning - det ville være at skrue tiden et halvt år tilbage. Klistermærkerne kan ikke længere motivere ham, og vi kan ikke finde andre alternative metoder til at motivere ham.

Jeg er helt overbevist om, at han godt kan mærke hvornår han skal tisse, for han var trods alt helt tør i en periode på 2-3 måneder indtil han mistede interessen. Jeg er også sikker på, at han ikke fejler noget fysisk, det er simpelthen et spørgsmål om, at han ikke gider at gå ud og tisse. Hvis han går rundt uden bukser og underbukser på, går han altid ud og tisser i god tid - han gider trods alt ikke at tisse på sine fødder. Men når han har bukser på, så suger de jo tisset, og så generer det ikke så meget. Med andre ord - han er lidt ligeglad.

Vi har mange gange sagt til ham, at man kan lege videre bagefter, at man kan sætte fjernsynet på pause eller hvad han nu er i gang med, men det kræver massiv overtalelse at få ham til at gå ud og tisse. Vi har også prøvet at minde ham om at gå ud og tisse ca. hver 3. time, men han gider ikke og det kræver igen massiv overtalelse at få ham til det.

Nu har det stået på i godt fire måneder, og vi kører lidt i ring - har du et godt råd? Vi skal snart på ferie sydpå i 14 dage og tænkte, om vi kunne udnytte det til noget?

På forhånd tak.

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39