Brev:
Ikke helt tør
5. maj 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Ikke helt tør
Hej Helen.
Min dreng smed bleen i oktober sidste år og havde 2-3 gode måneder, hvor han var næsten 100% renlig og tør, også om natten. Vi brugte klistermærker, højtlæsning på potten og masser af ros til at sætte gang i motivationen, det hjalp rigtig meget, og efter et par uger begyndte han at glemme klistermærkerne og bare gå på potten uden problemer. Så langt, så godt.
Så fik vi juleferie og havde 14 dages ferie sammen, og her begyndte han at miste interessen for potten igen og har siden da ikke rigtig gidet at gå på toilettet, når han skal tisse. Han er god til at tisse, når han står op om morgenen og inden han skal i seng, og han er helt tør om natten. Han er 100% renlig med afføring og har aldrig uheld hermed, men han gider ikke at gå på toilettet for at tisse i dagtimerne. Det ender som regel med, at han "lækker" - altså han tisser ikke en hel tår i bukserne, men går og lækker lidt ad gangen, indtil jeg (eller en af pædagogerne i børnehaven) opdager det og siger, at han skal gå ud og tisse. Vi får skiftetøj med hjem stort set dagligt fra børnehaven i en pose, fordi han har "lækket" i bukserne.
Hvis man spørger, om han vil have ble på, stikker han i et hyl - det opfatter han som en straf, og han nægter at have ble på. Jeg synes heller ikke, at det er en god løsning - det ville være at skrue tiden et halvt år tilbage. Klistermærkerne kan ikke længere motivere ham, og vi kan ikke finde andre alternative metoder til at motivere ham.
Jeg er helt overbevist om, at han godt kan mærke hvornår han skal tisse, for han var trods alt helt tør i en periode på 2-3 måneder indtil han mistede interessen. Jeg er også sikker på, at han ikke fejler noget fysisk, det er simpelthen et spørgsmål om, at han ikke gider at gå ud og tisse. Hvis han går rundt uden bukser og underbukser på, går han altid ud og tisser i god tid - han gider trods alt ikke at tisse på sine fødder. Men når han har bukser på, så suger de jo tisset, og så generer det ikke så meget. Med andre ord - han er lidt ligeglad.
Vi har mange gange sagt til ham, at man kan lege videre bagefter, at man kan sætte fjernsynet på pause eller hvad han nu er i gang med, men det kræver massiv overtalelse at få ham til at gå ud og tisse. Vi har også prøvet at minde ham om at gå ud og tisse ca. hver 3. time, men han gider ikke og det kræver igen massiv overtalelse at få ham til det.
Nu har det stået på i godt fire måneder, og vi kører lidt i ring - har du et godt råd? Vi skal snart på ferie sydpå i 14 dage og tænkte, om vi kunne udnytte det til noget?
På forhånd tak.
Mor