Svar: Pottetræning - 3 år, 1 mdr.

3. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære B´s Mor

Det er godt at I har valgt at holde pause med renlighedstræningen nu - det lyder som om at der har været en del pres på jeres dreng, både omkring renlighed, men også at han samtidig er blevet storebror, har skulle flytte hus og også institution. Det er rigtig mange ændringer på en gang og det er helt naturligt, at han lige nu slet ikke magter fokusering på ble, renlighed eller sut for den sags skyld.

Jeg synes I skal bibeholde jeres pause fra renligheden lidt endnu og give ham ro der. Ingen krav, bare få lov til at være. Og så synes jeg at I derefter stille og roligt skal begynde at læse lidt bøger om det at smide bleen og skulle være renlig og også gerne om hvordan man fungerer i kroppen. Han har en alder nu, hvor han naturligt vil interessere sig for sin krop, for forskellen på drenge og piger, for hvad der sker med den mad vi spiser og det vi drikker osv. Og I skal læse bøger om dette og snakke med ham om hvordan vi fungerer, så han den vej igennem stille og roligt bliver sporet ind på renlighed. Og så selvfølgelig læse om andre børn der skal smide bleen.

Og når det så bliver sommer, så skal I lade ham rende rundt i haven bare i badebukser, så han der mærker og atter bliver opmærksom på hvad der sker og hvordan det føles "når man skal". Her skal I så opfordre og motivere til at benytte potte eller toilet næste gang han fornemmer det ske og I skal hjælpe ham med at nå toilet og potte.

I skal, når han er blevet bevidst om sin krops signaler begynde at indføre faste toilettider - f.eks. det først han gør om morgenen og det sidste han gør om aftenen (f.eks. i forbindelse med badet) ...

Annonce

... er at sætte sig på toilet eller potte.

I skal tale med ham om, om han helst vil potten eller hellere vil have et toiletsæde, så han sidder på toilettet ligesom I voksne :)

Med hensyn til sutten, så må I prøve at vurdere, hvor hurtigt I kan gå frem her. Har han tandproblemer? Hvis sutten påvirker hans tale eller hans tænder, så er I nødt til at få brugen af sutten trappet godt ned. Det vil generelt være rigtig godt at I har regler omkring brug af sut - han skal f.eks. ikke længere have den om dagen, men kun om aftenen, når han skal sove. Sutten skal have en fast plads at ligge på og han får den derfra om aftenen og lægger den der om morgenen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sutten skal også erstattes af noget andet - f.eks. en sovebamse eller hvad han nu selv har lyst til og giver udtryk for kunne være rart at sove med, når han skal undvære sin sut.

Også omkring sutten, vil det være oplagt at læse bøger og så må I lave aftaler med ham - hvad I tror kan virke for ham. Det kan sagtens være at hænge sutte på suttetræ og vente på at suttefeen giver ham en gave eller lignende. Helt fint.

Nogle børn klarer fint at slippe både sut og ble samtidig. Andre børn har brug for tid og vænner sig til en ting af gangen og i deres eget tempo, men hele tiden med guidning og støtte - I er nødt til at forsøge jer lidt frem og vurdere, hvad jeres dreng er parat til og hvornår. Som sagt er han lige nu, eller har han det sidste stykke tid været stillet over for mange krav og det er helt naturligt at han har det svært og har brug for ro til atter at finde sig selv, sin rolle i familien osv. :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland