Pottetræning - 3 år, 1 mdr.

3. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Pottetræning - 3 år, 1 mdr.

Hej Helen.

Nu skriver jeg til dig igen ang, min dreng, som lige er blevet 3 år i april. Det går meget bedre med ham, og det at dele sit legetøj osv. efter han er startet i børnehave for 2 mdr. siden.

Denne gang er mit spørgsmål ang. det at smide bleen.

Han var rigtig godt igang i dagplejen, hvor han lavede pølser på potten og også nogle gange herhjemme og også tissede - sagde til, når han skulle. MEN.... så flyttede vi ind i et nyt hus og 1½ mdr. efter blev han storebror og for 2 mdr. siden er han så startet i børnehave - alt dette er sket indenfor 6 mdr.

Nu vil han slet ikke sidde på potten mere, det er som om det er flovt at skal lave pølser... han tisser dog engang i mellem, men han har slet ingen interesse for det.... Han er fuldt ud klar i den forstand, at han siger "nu tisser jeg" eller kommer og siger "jeg skal have skiftet ...

Annonce

... bleen" så han har helt styr på det men han vil bare ikke.

Det er ved at være lidt træls for os, for han kan næsten ikke være på puslebordet mere... og syntes han er ved at være så stor nu, at han altså skal af med den ble... hvad skal vi gøre...?

Vi har forsøgt at lokke med slik, men det virker ikke mere... ved godt det nok ikke er den helt rigtige metode, men syntes vi har forsøgt alt...

En anden ting - han bruger stadig sut, men kun når han skal sove... er det dumt at tage den fra ham, hvis vi indtens skal pottetræne, eller skal vi måske hænge sutterne på sutte træet, så suttefeen kan komme og hente det i bytte for en gave inden vi begynder at potte træne mere?

Vi har faktisk lige pause i træningen nu, og nævner det slet ikke for ham, for han skal vel selv komme og sige når han er klar igen ikke, eller?

Med venlig hlisen
B´s Mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi