Svar: Tisser i sengen
31. marts 2011
Alder:
5 år
Kære Ibsi
Jeres datter tisser ikke i sengen med vilje og derfor er det rigtig synd, at holde 'dundertale for hende, når det sker.
For børn betyder det rigtig meget, at vi forældre er stolte af dem og glade for dem og de vil aldrig gøre noget, som skuffer os - hvis de kan undgå det. Jeres datter er med garanti ked af, når det går galt og hun tisser i sengen og derfor er det utroligt nedværdigende for hende, at hun oveni dette, som hun ved er forkert, også skal have skæld ud. Det vil kun medføre at hun føler sig forkert, at hun ikke føler sig god nok, at hun ikke er værdig til jeres kærlighed - og hvem får noget ud af det?
Jeres datter har brug for jeres forståelse og tålmodighed. Hun har brug for at I fratager hende skylden og forklarer hende, at hun lige nu har en blære der driller og at det er blærens skyld - ikke hendes. Og at I sammen må få blæren til at finde ud af det igen.
Det vil være en rigtig god idé at tage hende op, og følge hende på toilettet, når I går i seng om aftenen, så hun lige får tisset af inden natten.
Det vil være en rigtig god idé at beskytte sengen med et tisselagen, bare for en sikkerhedsskyld, hvis uheldet skulle være ude. At give hende ble på - her synes jeg lige I skal se om ikke hun kan undvære, hun har jo været renlig og har fået tilbagefald, så mon ikke det går uden ble. Modsat, hvis hun selv synes det er betryggende med en ble, hvorfor så ikke give hende en ble på - det er jo en succesoplevelse, at vågne op med en tør ble, men et nederlag at vågne i en våd seng.
I skal også undersøge om hun kan have blærebetændelse og derfor har svært ved at styre sin vandladning i øjeblikket. Og så bør I naturligvis også overveje om der sker nogle ting i hendes liv lige nu, som gør at hun drømmer mere og derfor måske også tisser mere i sengen om natten. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten og måske stiller I lidt for mange krav, som hun har svært ved at honorere, måske skælder I lidt for meget ud, måske skal I flytte, måske skal hun være storesøster, måske sker der noget i børnehaven ...
Ufrivillig natlig vandladning skyldes ikke noget psykisk, men hun kan sagtens have problemet i en periode, netop som udtryk for, at der i hverdagen sker noget, som hun har svært ved at tackle ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske