Svar: Tisser i sengen

31. marts 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ibsi

Jeres datter tisser ikke i sengen med vilje og derfor er det rigtig synd, at holde 'dundertale for hende, når det sker.

For børn betyder det rigtig meget, at vi forældre er stolte af dem og glade for dem og de vil aldrig gøre noget, som skuffer os - hvis de kan undgå det. Jeres datter er med garanti ked af, når det går galt og hun tisser i sengen og derfor er det utroligt nedværdigende for hende, at hun oveni dette, som hun ved er forkert, også skal have skæld ud. Det vil kun medføre at hun føler sig forkert, at hun ikke føler sig god nok, at hun ikke er værdig til jeres kærlighed - og hvem får noget ud af det?

Jeres datter har brug for jeres forståelse og tålmodighed. Hun har brug for at I fratager hende skylden og forklarer hende, at hun lige nu har en blære der driller og at det er blærens skyld - ikke hendes. Og at I sammen må få blæren til at finde ud af det igen.

Det vil være en rigtig god idé at tage hende op, og følge hende på toilettet, når I går i seng om aftenen, så hun lige får tisset af inden natten.

Det vil være en rigtig god idé at beskytte sengen med et tisselagen, bare for en sikkerhedsskyld, hvis uheldet skulle ...

Annonce

... være ude. At give hende ble på - her synes jeg lige I skal se om ikke hun kan undvære, hun har jo været renlig og har fået tilbagefald, så mon ikke det går uden ble. Modsat, hvis hun selv synes det er betryggende med en ble, hvorfor så ikke give hende en ble på - det er jo en succesoplevelse, at vågne op med en tør ble, men et nederlag at vågne i en våd seng.

I skal også undersøge om hun kan have blærebetændelse og derfor har svært ved at styre sin vandladning i øjeblikket. Og så bør I naturligvis også overveje om der sker nogle ting i hendes liv lige nu, som gør at hun drømmer mere og derfor måske også tisser mere i sengen om natten. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten og måske stiller I lidt for mange krav, som hun har svært ved at honorere, måske skælder I lidt for meget ud, måske skal I flytte, måske skal hun være storesøster, måske sker der noget i børnehaven ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ufrivillig natlig vandladning skyldes ikke noget psykisk, men hun kan sagtens have problemet i en periode, netop som udtryk for, at der i hverdagen sker noget, som hun har svært ved at tackle ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor