Brev:
Væskebehov dækket ved kop?
31. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Væskebehov dækket ved kop?
Hej Helen.
Min søn er 6 1/2 mdr. gammel og trives rigtig godt. For en måned siden vejede han 7,650 kg og var 68 cm lang - så han skulle følge sin kurve fint.
Jeg er begyndt at amme ham ca. 6 gange i. døgnet, og har derfor skåret nogle amninger væk - egentlig fordi jeg gerne så at han ved 8-9 mdr. ikke behøvede at amme mere. Ud over dette får han skemad 3 gange om dagen, hvor han spiser noget svingende. For det meste dog ok, dog drikker han ikke så meget vand af sin kop, han tager vel 5-6 mundfulde tror jeg.
Jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg skal skære flere amninger væk, idet jeg kan læse at jeg fx kunne skære amningen før formiddagsluren væk - dog sover han her 3 timer, så det vil nok ikke gå endnu.. Måske det er bedre med amningen kl. 15? Men jeg skriver lige en dagsplan, så du bedre kan se det for dig:
Kl. ca. 04.30-05 amning
Kl. 6-6.30 står op og får havregrød el. øllebrød med frugtmos samt vand af kop
Kl. 9 ammes inden lur på ca 3 timer
Kl. 12 grøntsagsmos med frugtmos samt lidt kød
Kl. 14.30-15 ammes inden eftermiddagslur på ca. 1 time (vækker ham kl. 16, ellers er han ikke træt nok om aftenen)
Kl. 17.30-18 grøntsagsmos med frugtmos samt lidt kød
Kl. 18.30 ammes (for at fylde lidt op til natten)
Kl. 20-20.30 ammes til natten
Kl. ca 23-24 ammes
Jeg synes dog det kræver han begynder at spise og drikke mere selv, før jeg kan skære yderligere amninger væk - men han skal jo også være sulten for at kunne spise selv :) Jeg synes det er lidt svært.
Han får ofte rugbrødsbjælker at sidde med under måltiderne. Og jeg forsøger at holde hans opmærksomhed mm. Dog tror jeg han spiser omkring 1 dl pr måltid.
Jeg ville gerne, at jeg om nogle måneder så småt ikke behøvede at amme mere - er det muligt at han på dette tidspunkt kan få sit væskebehov dækket ved kop? Han vil nemlig ikke tage sutteflaske..
Skal han også tilbydes vand af kop mellem måltiderne?
På forhånd tak :)
Hilsnen Mor