Væskebehov dækket ved kop?

31. marts 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Væskebehov dækket ved kop?

Hej Helen.

Min søn er 6 1/2 mdr. gammel og trives rigtig godt. For en måned siden vejede han 7,650 kg og var 68 cm lang - så han skulle følge sin kurve fint.

Jeg er begyndt at amme ham ca. 6 gange i. døgnet, og har derfor skåret nogle amninger væk - egentlig fordi jeg gerne så at han ved 8-9 mdr. ikke behøvede at amme mere. Ud over dette får han skemad 3 gange om dagen, hvor han spiser noget svingende. For det meste dog ok, dog drikker han ikke så meget vand af sin kop, han tager vel 5-6 mundfulde tror jeg.

Jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg skal skære flere amninger væk, idet jeg kan læse at jeg fx kunne skære amningen før formiddagsluren væk - dog sover han her 3 timer, så det vil nok ikke gå endnu.. Måske det er bedre med amningen kl. 15? Men jeg skriver lige en dagsplan, så du bedre kan se det for dig:

Kl. ca. 04.30-05 amning

Kl. 6-6.30 står op og får havregrød el. øllebrød med frugtmos samt vand af kop

Kl. 9 ammes inden lur på ca 3 ...

Annonce

... timer

Kl. 12 grøntsagsmos med frugtmos samt lidt kød

Kl. 14.30-15 ammes inden eftermiddagslur på ca. 1 time (vækker ham kl. 16, ellers er han ikke træt nok om aftenen)

Kl. 17.30-18 grøntsagsmos med frugtmos samt lidt kød

Kl. 18.30 ammes (for at fylde lidt op til natten)

Kl. 20-20.30 ammes til natten

Kl. ca 23-24 ammes

Jeg synes dog det kræver han begynder at spise og drikke mere selv, før jeg kan skære yderligere amninger væk - men han skal jo også være sulten for at kunne spise selv :) Jeg synes det er lidt svært.

Han får ofte rugbrødsbjælker at sidde med under måltiderne. Og jeg forsøger at holde hans opmærksomhed mm. Dog tror jeg han spiser omkring 1 dl pr måltid.

Jeg ville gerne, at jeg om nogle måneder så småt ikke behøvede at amme mere - er det muligt at han på dette tidspunkt kan få sit væskebehov dækket ved kop? Han vil nemlig ikke tage sutteflaske..
Skal han også tilbydes vand af kop mellem måltiderne?

På forhånd tak :)

Hilsnen Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin