Svar: Væskebehov dækket ved kop?

31. marts 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Det anbefales at du ammer til din dreng er 12 måneder gammel, eller at han får flaske med modermælkserstatning i stedet for amning ... Der er nogle børn, som i 10 måneders alderen vælger brystet fra og som i den alder er i stand til at indtage væske nok af en kop - men de fleste vil have brug for at få bryst eller flaske til de er 1 år ...

Hvis du gerne vil stoppe med at amme, allerede når din dreng er 8 måneder gammel, så vil det derfor være en god idé at du arbejder på at lære ham at tage flaske. Behovet for flaske eller amning nedsættes naturligt i takt med at barnet får mere og mere skemad, men mælkebehovet er stort og det handler også om at sikre din dreng væske nok.

Det er meget passende med 6 amninger her, hvor din dreng er 6 måneder gammel og det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så du stadig levner plads til mælken. Ellers får din dreng ikke mælk/væske nok og vil naturligt begynde at søge det ekstra om natten.

I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger (eller flasker) i døgnet, disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således formiddag og eftermiddag, at mælkeindtaget forsvinder først og her erstattes med mellemmåltider i ...

Annonce

... stedet.

Når din dreng er 8-9 måneder gammel, vil han have brug for ca 3 amninger eller flasker dagligt, svarene til ca 600ml mælk og først når han er 10 måneder, vil 2 amninger eller flasker være passende. Det svarer til ca 400ml og får han modermælkserstatning, vil det dække hans behov for jern, indtil han er 1 år.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han er 1 år, kan væskebehovet dækkes af en kop og han behøver i princippet ikke flaske eller bryst mere ... Amme kan man dog så længe både mor og barn synes om det, flasken trappes stille og roligt ud og er forsvundet helt inden barnet er 1½ år ...

Planen for dagen du har sendt ser umiddelbart meget fin ud og er meget passende for hans alder. At han sover sin længste lur om formiddagen er helt okay - det kan dog sagtens ændre sig i takt med at han bliver ældre, amningen inden luren forsvinder og erstattes af lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og vand af kop. På sigt vil det være rigtig godt, at han sover den korteste lur om formiddagen og den længste lur til middag - men lige nu, er det fint at du prøver at lade ham sove, som han viser behov for og trives med :)

Håber at ovenstående giver dit lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu og de næste måneder frem, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.