Svar: Væskebehov dækket ved kop?
31. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det anbefales at du ammer til din dreng er 12 måneder gammel, eller at han får flaske med modermælkserstatning i stedet for amning ... Der er nogle børn, som i 10 måneders alderen vælger brystet fra og som i den alder er i stand til at indtage væske nok af en kop - men de fleste vil have brug for at få bryst eller flaske til de er 1 år ...
Hvis du gerne vil stoppe med at amme, allerede når din dreng er 8 måneder gammel, så vil det derfor være en god idé at du arbejder på at lære ham at tage flaske. Behovet for flaske eller amning nedsættes naturligt i takt med at barnet får mere og mere skemad, men mælkebehovet er stort og det handler også om at sikre din dreng væske nok.
Det er meget passende med 6 amninger her, hvor din dreng er 6 måneder gammel og det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så du stadig levner plads til mælken. Ellers får din dreng ikke mælk/væske nok og vil naturligt begynde at søge det ekstra om natten.
I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger (eller flasker) i døgnet, disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således formiddag og eftermiddag, at mælkeindtaget forsvinder først og her erstattes med mellemmåltider i stedet.
Når din dreng er 8-9 måneder gammel, vil han have brug for ca 3 amninger eller flasker dagligt, svarene til ca 600ml mælk og først når han er 10 måneder, vil 2 amninger eller flasker være passende. Det svarer til ca 400ml og får han modermælkserstatning, vil det dække hans behov for jern, indtil han er 1 år.
Når han er 1 år, kan væskebehovet dækkes af en kop og han behøver i princippet ikke flaske eller bryst mere ... Amme kan man dog så længe både mor og barn synes om det, flasken trappes stille og roligt ud og er forsvundet helt inden barnet er 1½ år ...
Planen for dagen du har sendt ser umiddelbart meget fin ud og er meget passende for hans alder. At han sover sin længste lur om formiddagen er helt okay - det kan dog sagtens ændre sig i takt med at han bliver ældre, amningen inden luren forsvinder og erstattes af lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og vand af kop. På sigt vil det være rigtig godt, at han sover den korteste lur om formiddagen og den længste lur til middag - men lige nu, er det fint at du prøver at lade ham sove, som han viser behov for og trives med :)
Håber at ovenstående giver dit lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu og de næste måneder frem, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske