Svar: Vil ikke lave afføring på potte eller toilet
7. marts 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Olivias mor og far
Som jeg læser jeres brev, er Olivia renlig hvad angår urin og går altså på toilettet, når hun skal tisse. Det er afføringen, hun har det svært med at skulle slippe ...
Derfor er det rigtig vigtigt at I for det første sørger for at holde hendes mave godt igang, så hun ikke har hård mave. Det må ikke gøre ondt, at skulle lave afføring, så I skal sørge for at afføringen er lind og let for hende at komme af med. Det kan I gøre ved at give hende ekstra meget frugt i en periode, prøve at få hende til at drikke meget, sørge for fibre i kosten osv. Det kan også være ved at give hende lidt laktulose at drikke i et par dage.
Derudover så skal udnytte når hun sidder på potte eller toiletsæde for at tisse. Med den alder hun har, synes hun sandsynligvis at prutter er rigtig sjove og I skal bede hende forsøge slå en prut, prøve at få numsen til at lave lyd. Når hun gør dette, og hvis afføringen ikke er hård, så vil der ofte komme lidt afføring ud. Det skal I vise hende, I skal rose hende for at kunne gøre dette, så hun får en oplevelse af at det var ikke slemt, det gjorde slet ikke ondt, det var bare sjovt.
Og så vil det også være rigtig godt at læse bøger for hende om afføring og tale om dette som noget helt naturligt. Der findes flere bøger om det emne, netop henvendt til børn. Det kan f.eks. være bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :)
Hvis jeres datter ikke er parat, så må I vente til sommer og det bliver varmt. Så kan hun gå rundt uden ble og når hun så skal, så må hun på potte eller toilet :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske