Hvordan takler jeg trodsighed?

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Hvordan takler jeg trodsighed?

Hej Helen

Jeg har lige oprettet mig som medlem, da jeg efterhånden er ved at være desperat efter hjælp.

Min søn er lige blevet 4 år og han er umulig at få til at "høre efter". Hvis jeg be'r ham om noget, næsten ligemeget hvad, bliver jeg mødt med trods og stædighed.

Fx. om morgenen når han skal i børnehave, siger jeg til ham "skat, du skal lige gå ud og tage dine støvler og jakke på, for vi skal afsted nu". Enten stikker han af ind på værelset imens han små-griner eller også er hans svar "det kan jeg ikke, du skal gøre det". Og jeg ved jo godt at han godt kan. hvis jeg så siger efterfølgende "jo skat det kan du godt, du er jo en stor dreng", så bliver han sur og vi ender ...

Annonce

... til sidst ud i at jeg skælder ud og så er der dømt råb, skrig og gråd fra hans side.

Sådan er det stort set med ALT hvad jeg be'r ham om for tiden. Lige fra spisning, sove om aftenen, til ganske almindelig god opførsel.
Og retter jeg på ham i situationer, hvor han gør noget forkert, er jeg enten dum eller også vender han blikket væk og "ruller øjne" (lader som om han ikke kan høre hvad jeg siger). Jeg ved godt at det nok ikke er for at provokerer, men det virker faktisk mest sådan.

Så derfor spørger jeg nu dig til råds. Hvordan løser jeg denne form for konflikter og kan jeg gøre noget anderledes for at få ham til at gøre hvad der bliver sagt, så at sige.

Med venlig hilsen
Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to