Brev:
Hvordan takler jeg trodsighed?
7. marts 2011
Alder:
4 år
Hvordan takler jeg trodsighed?
Hej Helen
Jeg har lige oprettet mig som medlem, da jeg efterhånden er ved at være desperat efter hjælp.
Min søn er lige blevet 4 år og han er umulig at få til at "høre efter". Hvis jeg be'r ham om noget, næsten ligemeget hvad, bliver jeg mødt med trods og stædighed.
Fx. om morgenen når han skal i børnehave, siger jeg til ham "skat, du skal lige gå ud og tage dine støvler og jakke på, for vi skal afsted nu". Enten stikker han af ind på værelset imens han små-griner eller også er hans svar "det kan jeg ikke, du skal gøre det". Og jeg ved jo godt at han godt kan. hvis jeg så siger efterfølgende "jo skat det kan du godt, du er jo en stor dreng", så bliver han sur og vi ender til sidst ud i at jeg skælder ud og så er der dømt råb, skrig og gråd fra hans side.
Sådan er det stort set med ALT hvad jeg be'r ham om for tiden. Lige fra spisning, sove om aftenen, til ganske almindelig god opførsel.
Og retter jeg på ham i situationer, hvor han gør noget forkert, er jeg enten dum eller også vender han blikket væk og "ruller øjne" (lader som om han ikke kan høre hvad jeg siger). Jeg ved godt at det nok ikke er for at provokerer, men det virker faktisk mest sådan.
Så derfor spørger jeg nu dig til råds. Hvordan løser jeg denne form for konflikter og kan jeg gøre noget anderledes for at få ham til at gøre hvad der bliver sagt, så at sige.
Med venlig hilsen
Maja