Svar: Drypper i bukserne
7. marts 2011
Alder:
4 år, 11 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du har forsøgt rigtig mange ting og jeg kan godt forstå at du er ved at være lidt træt af det drypperi. Det kan jeg forestille mig at din dreng også er, og det er også derfor han stiller sig så meget på bagbenene og "glemmer" det eller siger nej...
Du skal for det første være sikker på at din dreng ikke har blærebetændelse og jeg synes det vil være en god idé at få det tjekket. Det er jo synd, hvis han rent faktisk går og drypper på grund af en infektion. Det skal jo så behandles.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt at du beder din dreng om at sætte sig ned, når han skal tisse. Det gør han sandsynligvis ikke, han har en alder lige nu, hvor han synes det er noget sjovere og han føler sig noget større, når han kan stå op og tisse - sådan gør de store drenge og far jo! Men han tømmer altså sin blære langt bedre hvis han sidder ned og netop med den alder han har, så er det vigtigt at få tømt blæren ordentligt, så han ikke går og drypper.
Jeg synes også du skal tale med ham om at det ikke er hans skyld, men at det er blæren, som driller og at I er nødt til at lære den, hvordan man gør. Han ved jo godt at man ikke må drille og det kan være rart at fjerne skyld og pres fra hans skuldre ved netop at sige, at det er blæren som skal lære og ikke ham, men han skal hjælpe dig med at få blæren lært det. I skal hjælpe hinanden.
Han skal have faste toilettider, det vil sige altid tisse som det først når han står op, som det sidste inden han går i seng. Altid inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle, i forbindelse med måltiderne - altså på de tidspunkter hvor du normalt også vil tisse eller hvor der f.eks. skal vaskes hænder. Når man er på toilettet for at vaske hænder så prøver man også lige at se om man kan tisse.
Du kan overveje om du vil indføre et belønningssystem. Det er ikke noget jeg anbefaler særlig tit, men med den alder han har og det at han lyder til faktisk at kunne kontrollere det om dagen, vil det måske være rart for ham. Det kunne være en belønning at han fik en stjerne hver gang han havde nået toilettet og ikke havde fået våde bukser og når han så havde samlet 10 stjerner, så kunne det udløse en tur i biografen eller et eller andet som han kunne synes var rart.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske