Svar: Drypper i bukserne

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det lyder som om at du har forsøgt rigtig mange ting og jeg kan godt forstå at du er ved at være lidt træt af det drypperi. Det kan jeg forestille mig at din dreng også er, og det er også derfor han stiller sig så meget på bagbenene og "glemmer" det eller siger nej...

Du skal for det første være sikker på at din dreng ikke har blærebetændelse og jeg synes det vil være en god idé at få det tjekket. Det er jo synd, hvis han rent faktisk går og drypper på grund af en infektion. Det skal jo så behandles.

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt at du beder din dreng om at sætte sig ned, når han skal tisse. Det gør han sandsynligvis ikke, han har en alder lige nu, hvor han synes det er noget sjovere og han føler sig noget større, når han kan stå op og tisse - sådan gør de store drenge og far jo! Men han tømmer altså sin blære langt bedre hvis han sidder ned og netop med den alder han har, så er det vigtigt at få tømt blæren ordentligt, så han ikke går og drypper.

Jeg synes også du skal tale med ham om at det ikke er hans skyld, men at det er blæren, som driller og at I er nødt til at lære den, hvordan man gør. Han ved jo godt ...

Annonce

... at man ikke må drille og det kan være rart at fjerne skyld og pres fra hans skuldre ved netop at sige, at det er blæren som skal lære og ikke ham, men han skal hjælpe dig med at få blæren lært det. I skal hjælpe hinanden.

Han skal have faste toilettider, det vil sige altid tisse som det først når han står op, som det sidste inden han går i seng. Altid inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle, i forbindelse med måltiderne - altså på de tidspunkter hvor du normalt også vil tisse eller hvor der f.eks. skal vaskes hænder. Når man er på toilettet for at vaske hænder så prøver man også lige at se om man kan tisse.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan overveje om du vil indføre et belønningssystem. Det er ikke noget jeg anbefaler særlig tit, men med den alder han har og det at han lyder til faktisk at kunne kontrollere det om dagen, vil det måske være rart for ham. Det kunne være en belønning at han fik en stjerne hver gang han havde nået toilettet og ikke havde fået våde bukser og når han så havde samlet 10 stjerner, så kunne det udløse en tur i biografen eller et eller andet som han kunne synes var rart.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder