Bange pige

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Bange pige

Hej Helen

Så er jeg tilbage efter et par år, da jeg er blevet mor igen til en dejlig dreng:-)

Denne gang drejer det sig dog om min tre-årige pige.

Hun er en utroligt velfungerende pige, der er god til at udtrykke, sine følelser. Hun er som sagt lige blevet storesøster, og det har hun taget rigtig flot. Vi har endnu ikke haft de store jalousi-problemer, men jeg er klar over, at den slags kan komme senere.

Det er som om der er sket rigtig meget med hende udviklingsmæssigt de sidste par måneder. Det er som om hun rigtig er kommet 'ud af sig selv'. Hun er meget mere åben og modig i sociale sammenhæng. Hun er også meget nysgerrig og spørger om ALT. Jeg er meget opmærksom på ikke at have for store forventninger til at hun nu er en stor pige. Før hun blev storesøster tog hun altid selv sit tøj på, men det vil hun gerne have hjælp til nu.

Hun er begyndt at vise frygt og siger tit, at hun er bange for 'noget'. Tit er det en tiger, som kommer i forbindelse med ...

Annonce

... en rollespilsleg. Hvis jeg leger med, så plejer jeg at sige at det er sød tiger, der bare gerne vil være venner, og det kan hun godt lide.

Angsten kommer dog ofte til udtryk om aftenen, hvor hun siger, at hun ikke vil sove i sin egen seng, fordi hun er bange for at sove alene. Vi har lige været på ferie, hvor vi alle har sovet i samme rum, og lillebror sover jo også hos os, så det er nok der skoen trykker.

Jeg er konsekvent med at hun skal falde i søvn i sin egen seng, og så må hun komme ind, hvis hun vågner om natten (det sker sjældent), men jeg vil jo ikke have at hun skal lige og være rigtig bange.

Jeg vil gerne vide lidt om det med at være bange, og hvordan jeg finder balancen mellem at støtte hende uden at overbeskytte hende. Er det ok, at jeg holder på at hun skal sove alene i egen seng, selvom hun er bange?

Jeg vil også meget gerne snart tage sutten fra hende, men jeg ved ikke om jeg skal vente til hun er ovre sin 'bange-periode'

Forårshilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder