Brev:
Bange pige
7. marts 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Bange pige
Hej Helen
Så er jeg tilbage efter et par år, da jeg er blevet mor igen til en dejlig dreng:-)
Denne gang drejer det sig dog om min tre-årige pige.
Hun er en utroligt velfungerende pige, der er god til at udtrykke, sine følelser. Hun er som sagt lige blevet storesøster, og det har hun taget rigtig flot. Vi har endnu ikke haft de store jalousi-problemer, men jeg er klar over, at den slags kan komme senere.
Det er som om der er sket rigtig meget med hende udviklingsmæssigt de sidste par måneder. Det er som om hun rigtig er kommet 'ud af sig selv'. Hun er meget mere åben og modig i sociale sammenhæng. Hun er også meget nysgerrig og spørger om ALT. Jeg er meget opmærksom på ikke at have for store forventninger til at hun nu er en stor pige. Før hun blev storesøster tog hun altid selv sit tøj på, men det vil hun gerne have hjælp til nu.
Hun er begyndt at vise frygt og siger tit, at hun er bange for 'noget'. Tit er det en tiger, som kommer i forbindelse med en rollespilsleg. Hvis jeg leger med, så plejer jeg at sige at det er sød tiger, der bare gerne vil være venner, og det kan hun godt lide.
Angsten kommer dog ofte til udtryk om aftenen, hvor hun siger, at hun ikke vil sove i sin egen seng, fordi hun er bange for at sove alene. Vi har lige været på ferie, hvor vi alle har sovet i samme rum, og lillebror sover jo også hos os, så det er nok der skoen trykker.
Jeg er konsekvent med at hun skal falde i søvn i sin egen seng, og så må hun komme ind, hvis hun vågner om natten (det sker sjældent), men jeg vil jo ikke have at hun skal lige og være rigtig bange.
Jeg vil gerne vide lidt om det med at være bange, og hvordan jeg finder balancen mellem at støtte hende uden at overbeskytte hende. Er det ok, at jeg holder på at hun skal sove alene i egen seng, selvom hun er bange?
Jeg vil også meget gerne snart tage sutten fra hende, men jeg ved ikke om jeg skal vente til hun er ovre sin 'bange-periode'
Forårshilsner herfra