Svar: Renlighed om natten - 3 år
7. februar 2011
Alder:
3 år
Hej med dig
Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og faktisk vil mange børn helt op i 4-5 års alderen brug natble.
Man taler om ufrivillig natlig vandladning når børn i 6-7 års alderen og ældre, har problemer med at holde sig tørre om natten, faktisk vil 15% af alle 7årige have dette problem, det svarer til 3 børn i hver skoleklasse.
Det er det antidiuretisk hormon, som udskilles fra hjernen, når vi sover, der skal nedsætte vores urinproduktion om natten og en del børn er sene til at udvikle evnen til at producere nok af dette hormon og derfor tisser de i sengen.
Når jeres dreng tisser så meget som han gør, så er det derfor et reelt behov at have ble på om natten. Han danner ikke på nuværende tidspunkt antidiuretisk hormon nok til at kunne holde sig tør. Og det vil være et meget stort nederlag for ham, hvis I tager bleen af ham og lader ham tisse i sengen.
På et tidspunkt vil han bleer begynde at være tørre om morgenen og her kan I så begynde at overveje at tage bleen af ham, men ikke før. Man kan her i en periode gøre det, at man tager ham på toilettet inden midnat og lader ham tisse af der, hvorefter han følges i seng og så måske klare at sove til næste morgen tidlig uden ble.
Men lige nu har han brug for den og det er rigtig fint, godt og trygt at han får ble på :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske