Svar: Tisser rigtig meget
6. februar 2011
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Pernille
Når børn tisser rigtig meget eller tisser meget hyppigt, så er det altid en god idé at overveje om barnet kan have sukkersyge eller måske blærebetændelse. Det lyder dog hos jer som om, at din datter er set flere gange af egen læge og at jeres læge har sagt at alt er som det skal være.
Som jeg læser dit brev er Mille renlig, hun klarer fint at gå på toilettet i hverdagen, tisser som man vil forvente af hendes alder og styrer dette fint. Om natten har hun stadig brug for ble, men det er normalt for hendes alder og ikke noget man normalt gør noget ved før hun er ca 7 år gammel.
Det lyder for mig som om at I skal se tiden an og se om ikke det bliver anderledes med tiden. Hun lyder rask og til at have det godt, hvis hun havde sukkersyge, ville hun normalt også blive meget træt, virke uoplagt og til at mangle overskud. Ofte vil børn også tabe sig og have nedsat appetit og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
Du kan naturligvis tjekke hendes urin for blærebetændelse - aflevere en urinprøve hos lægen, men ofte vil et barn i din datters alder også klage over at det gør ondt, når hun tisser og det er ikke tilfældet ... Er du i tvivl, så tal dog altid med lægen, hellere en gang for meget end en gang for lidt :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske