Brev:
Underlig søvnrytme - 3 mdr.
6. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Underlig søvnrytme - 3 mdr.
Kære Helen
Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.
Nu til mit spørgsmål: Jeg synes min datter har fået en helt underlig søvnrytme de sidste uger. Den er sådan cirka sådan her:
06-06:30 vågner
Puttes 07:30-08 og sover cirka 1/2-1 time
Puttes 10:30-11 og sover cirka 1 1/2 timer, nogle gange - dog sjældent 2 timer.
Herefter får hun ikke rigtig mulighed for at sove en seneftermiddags søvn da jeg skal hente storbror fra børnehaven og hun skal med (fordi far er på arbejde). Så hun er dødtræt ca kl 16 og bliver puttet når vi kommer hjem med storbror. Nogle gange falder hun i søvn i autostolen og jeg tager hende ikke op for ikke at vække hende. Hun vågner ikke før kl 21-22 og sover altså de 6-7 timer i streg. Det er meget rart umiddelbart for så har jeg mere tid til den store i den tid. Men til gengæld bliver natten ren tortur for mig, da hun så vågner med halvanden til to timers mellemrum hele natten. Jeg ammer hende ikke hver gang hun vågner men hveranden gang:) ellers prøver jeg at vugge hende i søvn igen.
Jeg tænker at hvis hun sov nogle længere lure i løbet af dagen kunne hun måske holde sig vågen til 18-19 tiden. Men grunden til at hun sover så kort er også at jeg har valgt at bruge lidt mere tid til mig selv ved f.eks at gå til træning hvor jeg har hende med. Min datter sover ikke så godt/længe i barnevognen eller generelt ikke andre steder end hendes vugge.
Har du en ide om hvordan jeg kan vænne hende til at sove i barnevognen mens jeg kører med hende? Sidste gang jeg havde hende med i barnevognen græd hun en halv time hele vejen hjem. Jeg kunne ikke tage hende op da hun lå i voksiposen uden overtøj på. Hun holdt op med at græde så snart hun kunne høre vi kørte ind i vores opgang og så var hun ellers vildt glad og man skulle tro det var en anden og ikke hende der lige havde grædt i en halv time. Hun bryder sig ikke om at ligge i barnevognen generelt og som jeg skrev tidligere, hun prøver at komme op ved at løfte hovedet.
Hvordan kan jeg lære hende at ligge i barnevognen? For hvis hun skal skrige hver gang jeg skal ud med hende er det ren tortur for os begge da jeg slet ikke kan have hun skal græde i så lang tid. Jeg har prøvet med legetøj/uro der hænger for kalechen og en barnevognsrand, hendes yndlingsmusik som spiller fra mobiltelefonen. Men det nytter ikke noget når hun bare vil op. Og sutten dur heller ikke i den situation.
Jeg ved ikke om der er en løsning på dette men jeg føler bare ikke jeg får fred i løbet af formiddagen/tidlig eftermiddag da hun sover så kort/dårligt. Og om natten ligeledes gad jeg godt hun bare vågnede 1-2 gange mindre. Det er ikke fordi hun ikke trives, for hun sover i sidste ende nok. Men hun er til gengæld lidt træt/ pylret om dagen.
Hilsen
Mor