Underlig søvnrytme - 3 mdr.

6. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Underlig søvnrytme - 3 mdr.

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Nu til mit spørgsmål: Jeg synes min datter har fået en helt underlig søvnrytme de sidste uger. Den er sådan cirka sådan her:

06-06:30 vågner
Puttes 07:30-08 og sover cirka 1/2-1 time
Puttes 10:30-11 og sover cirka 1 1/2 timer, nogle gange - dog sjældent 2 timer.
Herefter får hun ikke rigtig mulighed for at sove en seneftermiddags søvn da jeg skal hente storbror fra børnehaven og hun skal med (fordi far er på arbejde). Så hun er dødtræt ca kl 16 og bliver puttet når vi kommer hjem med storbror. Nogle gange falder hun i søvn i autostolen og jeg tager hende ikke op for ikke at vække hende. Hun vågner ikke før kl 21-22 og sover altså de 6-7 timer i streg. Det er meget rart umiddelbart for så har jeg mere tid til den store i den tid. Men til gengæld bliver natten ren tortur for mig, da hun så vågner med halvanden til to timers mellemrum hele natten. Jeg ammer hende ikke hver gang hun vågner men hveranden gang:) ellers prøver jeg at vugge hende i søvn igen.

Jeg tænker at hvis hun sov nogle længere lure i løbet af dagen kunne hun måske holde sig vågen til 18-19 tiden. Men grunden til at hun sover så kort er også at jeg har valgt at bruge lidt mere tid til mig selv ved f.eks at gå til ...

Annonce

... træning hvor jeg har hende med. Min datter sover ikke så godt/længe i barnevognen eller generelt ikke andre steder end hendes vugge.

Har du en ide om hvordan jeg kan vænne hende til at sove i barnevognen mens jeg kører med hende? Sidste gang jeg havde hende med i barnevognen græd hun en halv time hele vejen hjem. Jeg kunne ikke tage hende op da hun lå i voksiposen uden overtøj på. Hun holdt op med at græde så snart hun kunne høre vi kørte ind i vores opgang og så var hun ellers vildt glad og man skulle tro det var en anden og ikke hende der lige havde grædt i en halv time. Hun bryder sig ikke om at ligge i barnevognen generelt og som jeg skrev tidligere, hun prøver at komme op ved at løfte hovedet.

Hvordan kan jeg lære hende at ligge i barnevognen? For hvis hun skal skrige hver gang jeg skal ud med hende er det ren tortur for os begge da jeg slet ikke kan have hun skal græde i så lang tid. Jeg har prøvet med legetøj/uro der hænger for kalechen og en barnevognsrand, hendes yndlingsmusik som spiller fra mobiltelefonen. Men det nytter ikke noget når hun bare vil op. Og sutten dur heller ikke i den situation.

Jeg ved ikke om der er en løsning på dette men jeg føler bare ikke jeg får fred i løbet af formiddagen/tidlig eftermiddag da hun sover så kort/dårligt. Og om natten ligeledes gad jeg godt hun bare vågnede 1-2 gange mindre. Det er ikke fordi hun ikke trives, for hun sover i sidste ende nok. Men hun er til gengæld lidt træt/ pylret om dagen.

Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland