Svar: Vil have ble på i bad

16. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede forældre

Sikke da noget, det lille pus ... :)

Jeg kan godt forstå I er i tvivl om, hvad der vil være rigtigt at gøre her, for det er jo en balance imellem at vise hende, at hun sagtens kan være ude ble, at der ikke sker noget og samtidig også give hende den tryghed hun behøver og ikke presse noget igennem, som hun lige nu måske ikke er klar til.

Det kan godt være at en "badeble" i en periode, er det der skal til og at hun efter et par uger, så atter er tryg nok og klar til at kunne komme i bad uden. På den anden side, er det også naturligt, at hun f.eks. kommer på toilet/potte før hun skal i bad og i den forbindelse naturligt bagefter har bar numse og bader - uden igen at få ble på. I kan måske forklare hende at hun også skal have vasket sin tissekone og at hun får bleen på igen, ligeså snart I er færdige. Badet kan gøres meget kort i en periode og så forlænges i takt med at hun bliver mere og mere tryg igen.

En overgang kunne også være at give hende et par trusser på, bikinibukser eller lignende, så hun ikke er fuldstændig bar, men stadig ikke bruger ble ... og så på sigt arbejde på at hun naturligvis slet ikke får noget på og er helt udentøj ligesom mor og far ...

En tur i svømmehallen kunne også være en mulighed, fordi man ...

Annonce

... der jo skal tage brusebad nøgen. I kan vise hende skiltet på væggen - der er ofte en tegning, hvor man kan se hvor man skal vaske sig og der står at man skal vaske sig uden badetøj - og forklare at der står at man skal gøre sådan, ligesom I kan tale med hende om at sådan gør alle de andre også, for det skal man i svømmehallen. I skal naturligvis sikre jer mod uheld ved at hun kommer på toilet før i bader og også kommer på toilet igen, når I stiger op af vandet og går ind for at blive vasket og klædt om. For hvis hun kommer til at lave uheld i svømmehallen, bliver hun naturligt helt knust.

Jeg tænker at det at skulle overvinde sin hurdle mod bad uden ble måske er lidt lettere svømmehallen, fordi det der ikke kan stå til diskussion og hjemme vil det hjælpe fordi I der naturligt gør ligesom når man er i svømmehallen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at hun lige nu ikke rigtigt er glad for at komme på toilettet og heller ikke er glad for at blive skiftet. Det lyder som om at hun lige nu har brug for lidt pause og det taler for at hun får lov til at få en ble på - også når hun skal bade, men på sigt skal I naturligvis væk fra den.

Håber I kan bruge mine tanker til at finde ud af, hvad der vil være det bedste hos jer lige nu ... :)

Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor