Svar: Vil have ble på i bad
16. januar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære bekymrede forældre
Sikke da noget, det lille pus ... :)
Jeg kan godt forstå I er i tvivl om, hvad der vil være rigtigt at gøre her, for det er jo en balance imellem at vise hende, at hun sagtens kan være ude ble, at der ikke sker noget og samtidig også give hende den tryghed hun behøver og ikke presse noget igennem, som hun lige nu måske ikke er klar til.
Det kan godt være at en "badeble" i en periode, er det der skal til og at hun efter et par uger, så atter er tryg nok og klar til at kunne komme i bad uden. På den anden side, er det også naturligt, at hun f.eks. kommer på toilet/potte før hun skal i bad og i den forbindelse naturligt bagefter har bar numse og bader - uden igen at få ble på. I kan måske forklare hende at hun også skal have vasket sin tissekone og at hun får bleen på igen, ligeså snart I er færdige. Badet kan gøres meget kort i en periode og så forlænges i takt med at hun bliver mere og mere tryg igen.
En overgang kunne også være at give hende et par trusser på, bikinibukser eller lignende, så hun ikke er fuldstændig bar, men stadig ikke bruger ble ... og så på sigt arbejde på at hun naturligvis slet ikke får noget på og er helt udentøj ligesom mor og far ...
En tur i svømmehallen kunne også være en mulighed, fordi man der jo skal tage brusebad nøgen. I kan vise hende skiltet på væggen - der er ofte en tegning, hvor man kan se hvor man skal vaske sig og der står at man skal vaske sig uden badetøj - og forklare at der står at man skal gøre sådan, ligesom I kan tale med hende om at sådan gør alle de andre også, for det skal man i svømmehallen. I skal naturligvis sikre jer mod uheld ved at hun kommer på toilet før i bader og også kommer på toilet igen, når I stiger op af vandet og går ind for at blive vasket og klædt om. For hvis hun kommer til at lave uheld i svømmehallen, bliver hun naturligt helt knust.
Jeg tænker at det at skulle overvinde sin hurdle mod bad uden ble måske er lidt lettere svømmehallen, fordi det der ikke kan stå til diskussion og hjemme vil det hjælpe fordi I der naturligt gør ligesom når man er i svømmehallen ...
Du skriver at hun lige nu ikke rigtigt er glad for at komme på toilettet og heller ikke er glad for at blive skiftet. Det lyder som om at hun lige nu har brug for lidt pause og det taler for at hun får lov til at få en ble på - også når hun skal bade, men på sigt skal I naturligvis væk fra den.
Håber I kan bruge mine tanker til at finde ud af, hvad der vil være det bedste hos jer lige nu ... :)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske