Vil have ble på i bad

16. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Vil have ble på i bad

Hej Helen

Der er opstået lidt problemer omkring vores datters badsituation, men det har faktisk intet med vand at gøre! Hun har altid været rigtig glad for at være i bad og de seneste 4 måneder har vi taget brusebad sammen. Så vælger vi nogle forskellige ting, som vi kan lege med sammen derinde. Det er en rigtig hyggestund, som vi alle værdsætter. Så en af os er altid med i bad og laver suppe, drikker vand af kopper, leger med fisk, vasker dukke m.m. Så når der skal vaskes hår og skyldes ud er der ingen problemer!

For en uge siden var hun i bad med far, hvor hun sidder på hug og leger med nogle ting. Lige pludselig opdager vi, at hun har lavet en meget stor pølse på gulvet i bruseren. Hun bliver selv meget forskrækket og vil bare ud med det samme. Vi prøver at tage det let og siger: nå hovsa den putter vi da lige op i toilettet. Hun er på den ene side lidt facineret af den, og på den anden side føler sig meget ydmyget og flov. Vi snakker om, at det kan ske en gang imellem, og det betyder ikke noget. Jeg tror faktisk godt, at hun vidste, hun gjorde det, men havde glemt at hun ikke havde nogen ble på.

Det skal lige næves at 14 dage inden bad episoden tissede hun i bukserne, fordi hun have fået svamp og derfor ikke ville have ble på. Så tog vi bleen af men gav underbukser og bukser på. Så glemte hun selvfølgelig, at hun ikke havde ble på, hvilket hun blev ret forskrækket over. Sagde vand! mor hjælp jeg er våd. Vi skiftede det hurtigt og sagde pyt med det.

Næste gang vi skal i bad går alt fint ...

Annonce

... indtil få minutter før vi er færdige. Så vender hun sig om og siger ingen prut og peger på gulvet. Herefter vil hun bare ud med det samme.

Næste gang er med far og der går hun lidt modvilligt med og vil hurtigt ud. Vi snakker dog om noget andet og leger og så glemmer hun det.

I går skulle hun så i bad igen og der ville hun bare slet ikke derud. Blev meget ked af det inden. Jeg spørger hvorfor hun ikke vil i bad. Så siger hun at hun lave prutter. Vi tager en snak om det ikke gør noget men det hjælper ikke. Vi fylder plastik badekarret og det ender med, at hun beholder sin ble på i badet. Ikke en optimal løsning, men kunne ikke trækkes længere. Bagefter sagde jeg til hende, at hun var rigtig dygtig og der kom inden prutter eller tis i bleen. Så hun kunne sagtens gå i bad. Det blev hun meget stolt af.

Før elskede hun er løbe rundt uden ble, ligge i min seng helt nøgen, når hun havde været i bad fordi det var så dejligt blødt, blive nusset over hele kroppen uden ble efter et bad. Nu vil hun have ble på med det samme. Når vi skifter hende vil hun ikke have bleen af og græder indtil den komme på igen.

Hvordan kommer vi videre herfra? Skal hun havde badeble på indtil hun føler sig tryg igen?

Sidste sommer var hun tit på toilet, som jeg tidligere har skrevet. Kort tid efter brevet til dig ville hun ikke mere. Derfor har vi ladet den ligge omkring renlighedstræning. Hun har pt ikke lyst til at komme op på toilettet. Hun siger til hver gang hun har lavet stort.

Venlig hilsen

De bekymrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor