Svar: Tisse på potten
8. januar 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Mette
De fleste børn bliver ikke renlige før 2½ år, ofte omkring 3 års alderen og spørgsmålet er om din datter reelt er parat til renlighed, eller om det ikke handler om, at hun lige nu naturligt har et fokus på sig selv og på hvordan hun virker, hvordan hendes krop fungerer.
Børn i din datters alder vil naturligt begynde at interessere sig for at de nogle gange tisser og har afføring, ligesom det er spændende at pille ved sine kønsorganer, putte ærter op i næsen, pille bussemænd osv. og de også naturligt begynder så småt at interessere sig for at være dreng eller pige ...
Renlighed er en fysiologisk proces som barnet modnes til. Det er klart at hvis man sætter hende på potten tit nok, så vil hun sandsynligvis godt kunne tisse på potten, men fornemmelse for vandladning og evne til at holde sig, er det ikke sikkert hun har ... Det er en tommelfingerregel at hun skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer, før man begynder at træne renlighed, kan hun ikke det, så er det for tidligt :)
Jeg synes under alle omstændigheder at hun er for lille til at blive sat på potte flere gange dagligt, men lad hende endelig gøre det i forbindelse med at hun skal i bad, have nattøj på osv. hvis hun synes det er sjovt. Se det som en leg og gør det til noget fuldstændig udramatisk men sjovt - præcis som du forsøger nu.
Fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske