Brev:
Lære lille pige selv at falde i søvn
8. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Lære lille pige selv at falde i søvn
Kære Helen
Kort om os, idet vi dog har skrevet og fået gode svar tidligere.
Vi har en datter på 18 mdr., der er en tryg lille pige, der trives rigtig godt i dagpleje som i almindelighed. I dagplejen er hun i øvrigt begyndt på, at sove inde på en madras, hvor hun sagtens selv kan falde i søvn.
I hverdagene er mor alene med Liva, da far er på uddannelse i KBH og kun hjemme i weekenderne, derfor må mor forestår meget af det praktiske alene. Det har aldrig været helt nemt det med, at blive puttet i egen seng, men har gået op og ned, lige nu meget ned..., hvor hun kun kan finde ro med mor ved siden af sengen og i hånden. Denne sceance kan tage fra 30 min. til en lille time, hvorefter hun vågner efter en halv time og det så er forfra, gerne i 20 - 40 min.. 15 - 30 min søvn og så forfra igen... Sådan har det været i de sidste par måneder.
Det er ikke holdbart når, der også er en masse praktiske ting, der skal ordnes ved siden af. Vores ritualer er de samme hver dag: aftensmad, bad, leg, frugt, børste tænder og så i seng (ca. 1930). Siden august har vi arbejdet på, at hun skal kunne falde i søvn selv i egen seng, men det har nu som oftest endt med at vi har accepteret holde i hånd og så sove, men hvor hun i perioder heldigvis har sovet mere end en halv time ad gangen og også faldet i søvn på kortere tid. Det virker som om hun nærmest er på vagt og vågner med et sæt når man tager hånden til sig og det er derfor svært at komme fra hende når hånden er fanget ind i hendes hånd.
Den lille er ikke blevet passet om aftenen af andre, hvorfor det nye ritual også gerne skal tjene til, at hun kan passes og lægges af andre om aftenen, - dog først på lidt længere sigt når vi har haft den fornødne succes med at hun selv kan putte. Tremmesengen står i øvrigt i soveværelset og hun får også lov at komme op til mor og far om natten, hvilket hun også gerne må fortsætte med, men gerne selv skulle kunne sove før mor og far gerne vil i seng.
Det påvirker uden tvivl mor meget, så derfor har problemet to sider: at mor går hen og bliver udbrændt og træt, samt den lille ikke lærer at sove alene og trygt selv falde i søvn.
Vi har tidligere skrevet om amning. Hun bliver fortsat ammet, det har vi selv valgt at fortsætte, men vil stoppe dette til påske. De to ting vil vi dog gerne adskille, det virker dog heller ikke til at være det der hindrer at sove selv. Far er hjemme i påsken, hvor vi tror det vil være lettest sammen, at stoppe al amning. Indtil da prøver vi at trappe ned og så stoppe helt til påske. Det er uden tvivl hendes helt store tryghed og når hun kommer i vores seng om natten søger hun også "sutten". (Gider ikke sut, klud, bamser etc. - det gider hun ikke...) Mange siger det bliver meget lettere at putte hende og søvnen vil blive bedre når hun ikke længere bliver ammet, kan det virkelig være rigtigt?? Hun sover i øvrigt rigtig fint igennem når hun sover ved os i vores seng.
Vi har prøvet bl.a. i dag, at være lidt mere "hard core" og putte hende i ca 15 - 20 min. som normalt, tale med hende om at nu skal hun sove og så gå fra og til (se til), men hun kører helt op i det røde felt og bliver meget ulykkelig, hvorfor vi har meget svært ved dette. Men er det vejen vi skal gå..? Vi er virkelig ikke meget for, at hun skal blive så ulykkelig og græde sig halvt i søvn. Det er ikke til at bære.
Vi har både din bog og sov i gennem uden gråd, men ønsker nok lidt ekstra guidance, selvom det har givet megen god inspiration. Far vil fortsat være væk i hverdagene frem til medio juli.
Tak for hjælpen,
Livas mor og far